Narodziny legendy. Poznaj historię Nissana Skyline

07.10.2016 14:01  |  Kategoria Główna

Ze świecą szukać osoby, która oglądając drugą część kultowego filmu "Szybcy i wściekli" nie zachwyciłaby się pięknem jego linii. Skyline to najmocniejszy przedstawiciel w garażu Nissana. Nie dziwi więc fakt, że wśród miłośników motoryzacji zyskał on przydomek Godzilla.

Oto opowieść o tym, jak z niepozornego auta narodził się japoński potwór. 

 

 

Trudne początki

Dawno, dawno temu... a uściślając w roku 1957 marka Prince Motor Company stworzyła luksusowy pojazd o nazwie Skyline, który dostępny był w wersji sedan, kombi, pick up, a także van. I chociaż wzbudzał zachwyt to próżno było w nim szukać sportowego zacięcia.

 

Prince Skyline ALSI-1

Pierwszy model z rodu Skyline, źródło

 

Narodziny legendy

Lata mijały, a znaczenie rodziny Skyline pośród fanów motoryzacji rosło. W 1961 roku firma Prince wypuściła na drogi serię S50, która szybko zdobyła popularność na japońskim rynku. Produkowany do '63 roku samochód posiadał silnik G-1 o mocy 70 KM i pojemności 1862 cm³. Trzy lata później marka Prince połączyła siły z Nissanem. Wspólnie wyprodukowali model sygnowany literą C.  Niedługo później na drogi wyjechał Nissan GTR, który w niedługim czasie przyćmił sławą swoich starszych braci. Ale o tym za chwilę.

 

Prince Skyline S50

Produkowany jeszcze przez markę Prince - Skyline S50, źródło

 

Pierwszy GT-R

1969 to rok, w którym na świat przyszed Skyline GT-R o przydomku Hakosuka. Japońskie słowo hako oznacza pudełko, natomiast suka to skrót od Sukairain, będącego przełożeniem słowa Skyline. Model występował zarówno w wersji sedan, jak i coupé. Jego serce stanowił mniejszy silnik GR8 stosowany do tej pory w wyścigowych Nissanach R380, który generował moc 160 KM.

 

Nissan Skyline Hokosuka

Skyline ze sportowym zacięciem. Model o przydomku Hokosuka można było zobaczyć podczas wyścigów, źródło

 

Tuż przed kryzysem

W roku 1972 pojawił się model GT-R generecji C110 z dwulitrowym silnikiem, jednak wielki kryzys paliwowy, który nastąpił po roku sprawił, że zapotrzebowanie na sportowe samochody znacznie zamalało, w związku z czym zaprzestano produkcji tego modelu na kilka lat.

 

Nissan Skyline C110

Model, który został pokonany przez kryzys paliwowy, źródło

 

Powrót po latach

Przez ten czas kontynuowana była produkcja Skyline, jednak na GT-R z iście sportową duszą trzeba było czakać aż 15 lat do roku 1989, kiedy to pojawiła się generacja R32, mająca stanowić konkurencję dla niemieckiego Porsche 959.

 

W teorii moc jednostki tego pojazdu miała wynosić 280 KM,  co było związane z obowiązującymi w Japoni przepisami, jednak w praktyce samochód był w stanie dać z siebie o wiele więcej. W rzeczywistości jego moc mogła sięgnąć nawet 320 KM. Chcąc cieszyć się zwiększonym ciśnieniem doładowania w fabrycznym samochodzie wystarczyło tylko usunąć mechaniczny ogranicznik.

 

Nissan Skyline R32

 Nissan Skyline R-32 potrafił zaskoczyć mocą, źródło

 

Nissan GT-R V-Spec, znaczy zwycięstwo

Nissan R32 był wyścigową bestią, ale miał w sobie również spory potencjał do jazdy po drogach. Niestety ze względu na obowiązujące przepisy, potencjał ten nie mógł być wykorzystany. Przepisy się jednak zmieniły i w 1993 roku na 17 calowych felgach wyjechał GT-R V-Spec.

 

Nissan Skyline GT-R V-Spec

Nissan Skyline GTR-R V-Spec od poprzednika różnił się nie tylko felgami, ale też hamulcami i sprzęgłęm, źródło

 

Nissan GT-R R33

Kolejną generacją był R33. Posiadał on taką samą jednostkę napędową, co poprzednik, tyle że poprawiony został moment obrotwy pojazdu. Jak się później okazało był on zaledwie namiastką samochodu, który pojawił się trzy lata później.

 

Nissan Skyline R33

Nissan Skyline GT-R R33 potrafił zrobić wrażenie, źródło

 

Prawdziwa gwiazda - Skyline GT-R R34

W 1999 roku pojawił się model sygnowany numerem R34, który zasłynął nie tylko dzięki udziałowi w filmie "Szybcy i wściekli", ale przede wszyskim dzięki swoim możliwościom.  GT-R przeszedł dużą ilość modyfikacji, stając się samochodem o iście sportowym ucieleśnieniu. Jego moc oficialnie wynosiła  276 KM, a nieoficialnie?

Nieofcjalnie było to 332 KM.

Nissan Skyline GT-R R34

Słynny GT-R R34 w wersji V-Spec, źródło

 

Produkcja R34 zakończyła się w 2002 i choć Nissan nie zapomniał o Skyline to trudno o model, który wywoływałby podobne emocje wśród fanów motoryzacji.

 

Ostatnim dziełem pod nazwą Skyline jest R35. Powstaje on od 2007 roku, a jego najnowsza wersja została niedawno zapreznetowana w Nowy Yorku, i choć auto ma tyle samo zwolenników, co sceptyków, to sportowego charakteru nie można  mu odebrać. W 2013 roku pokonał on tor Nürburgring w czasie 7:08 minut zyskując tym samym miano najszybszego coupe świata.

 

Nissan Skyline GT-R R35

Nissan wciąż zwleka ze stworzeniem kolejnego pokolenia Skyline - R35 produkowany jest od 2007 roku, źródło

 

Arcydzieło motoryzacji, legenda i w końcu Godzilla. Takimi słowami najczęściej opisuje się najmocniejszy samochód w ofercie Nissana. Czy kolejne modele mają szansę zyskać tak dużą sławę jak uwielbiany R34? Na odpowiedź przyjdzie nam jeszcze trochę poczekać.

 

 

Zapisz komentarz

  • (will not be displayed)

* Required Fields



« Back