Parkowanie coraz droższe. Nawet 9 zł/h i opłaty w weekendy

17.03.2017 11:40  |  Kategoria Główna

Trzykrotnie wyższa opłata za parking? Taki pomysł może wydawać się surrealistyczny, a jednak się pojawił. Ministerstwo Rozwoju i Finansów zaproponowało zmiany w ustawie o drogach publicznych, które przewidują podniesienie opłat za postój w centrach największych miast Polski nawet do 9 zł/h. Wprowadzone mają zostać również opłaty weekendowe.

 

 

 

 




Niewykluczone, że już niebawem mieszkańcy dużych miast będą musieli się zmierzyć z wyższymi cenami biletów parkingowych. Po propozycji zakazu wjazdu do centrum miast, pojawił się pomysł, która ma nie tylko wspomóc władze w walce ze smogiem, ale także ułatwić ruch pieszym i rowerzystom.

 

 

Trzy krotnie wyższa opłata za parking również w weekend

 

Mieszkańcy dużych miast, w kwestii parkingów, nie mają łatwo. Znalezienie miejsca w śródmieściu często graniczy z cudem, a teraz w dodatku za ten cud będą musieli płacić. W myśl zmian zaproponowanych do ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym oraz niektórych innych ustaw w dużych miastach oraz dzielnicach - przekraczających liczbę 200 tys. mieszkańców - miałyby zostać wyznaczona strefa zabudowy śródmiejskiej. W obszarze tym, za zgodą rady gminy, opłata za godzinę parkowania mogłaby wynieść nawet trzykrotność zwyczajowej stawki (w niektórych miastach kwota ta sięgnęłaby wartości 9 zł). Miejsca takie będą musiały być oznaczone znakami poziomymi.

 

Nowy plan wicepremiera Morawieckiego zakłada również, że w strefie tej opłaty pobierane byłyby przez cały tydzień, włącznie  z weekendami.

 

 

Zdrowsze powietrze - mniejszy ruch

 

Propozycja może wielu kierowcom wydać się absurdalna, jednak w uzasadnieniu Ministerstwa można przeczytać:


Zagospodarowanie dzielnic centralnych w dużych miastach wymaga uwolnienia przestrzeni na rzecz ruchu pieszego i rowerowego oraz jednoczesnego wygospodarowania miejsc postojowych poza ciągami ulic i placami miejskimi. Zniesienie limitu opłat pozwoli także na zmniejszenie ruchu kołowego, który negatywnie wpływa na poziom zanieczyszczenia powietrza w strefach obciążonych największym ruchem kołowym.



Wątpliwości budzić może fakt, że choć pomysł może usprawnić ruch komunikacji miejskiej, pieszych oraz rowerzystów, to z pewnością nie przypadnie do gustu pracownikom firm, które nierzadko usytuowane są w centrum miast. Ale to nie wszystko. Zmiany mogą również uderzyć w mieszkańców dzielnic znajdujących się na obrzeżach śródmieścia, bowiem tam mogą szukać miejsc postojowych - przepędzeni ze ścisłego centrum - kierowcy.


Zmiany są obecnie na etapie konsultacji społecznych, które potrwają do 05. kwietnia bieżącego roku. O szczegółach będziemy informować.

 

Zapisz komentarz

  • (will not be displayed)

* Required Fields



« Back