Podatek od sprowadzanych aut. Sprawdź ile zapłacisz

08.11.2016 12:17  |  Kategoria Główna

Informacja o planach Ministerstwa Finansów odnośnie opodatkowania sprowadzanych z zagranicy starszych modeli samochodów wywołała medialną burzę. I nie ma się co dziwić, ponieważ wśród rejsetrowanych poraz pierwszy w Posce aut prym wiodą te, których wiek wynosi minimum 10 lat. Wicepremier uspokaja jednak kierowców. Dla wielu z nich akcyza może okazać się nawet niższa niż dotychczas. A kwota podatku nie będzie już uzależniona od wartości pojazdu.

 

 

Podatek niezależny od wartości auta

Problemem, z którym chce walczyć resort jest celowe zaniżanie wartości sprowadzanych pojazdów w celu obniżenia kwoty podatku. Na chwilę obecną zależy ona nie tylko od pojemności silnika (2000 cm sześc lub mniej. - 3,1%, powyżej 2000 cm sześc. – 18,6%), ale też deklarowanej przez nabywcę wartości pojazdu. Po zmianach na akcyzę składałyby się dwa czynniki: pojemności silnika pojazdu oraz jego wiek (roku produkcji). Uprościłyby to kwestie urzędowe, ale też zmniejszyło ryzyko nadużyć ze strony właścicieli samochodów. W ten sposób rozwiązana zostałaby również kwestia czynnika środowiskowego, ponieważ przyjęte podziały wieku są zgodne z poszczególnymi normami euro, czyli dopuszczalnym w Europie standardem emisji spalin.

 

 

Ile konkretnie zapłacą kierowcy?

Resort podkreśla, że zmiany nie będą obciążać kieszeni mniej zamożnych obywateli, a wręcz mogą przynieść im dodatkową ulgę, ponieważ akcyza - w przypadku samochodów małolitrażowych oraz tych w wieku do 10 lat- może nawet spaść. Największe opłaty czekają osoby, które sprowadzają starsze modele o dużej pojemności silnika. Jak informuje Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR takich samochodów jest w Polsce stosunkowo niewiele.

 

 

Wśród 531,7 tys. sprowadzonych do Polski (do sierpnia 2016 roku) samochodów osobowych te z silnikami powyżej 4 litrów stanowiły zaledwie 0,7%. Najpopularniejsze były natomiast  samochody z silnikami poniżej dwóch litrów, których przyjechało aż 88%.

 

 

Poniżej znajduje się tabela obrazująca wartość proponowanych stawek akcyzy. Najmniej zapłaciliby kierowcy modeli z silnikami 1199 cm sześc. wyprodukowanych w 2016 roku. Na uwagę zasługuje fakt, że w przypadku takiego samego litrażu silnika auta pochodzącego z 2004 roku lub starszego kwota ta wzrosłaby o 150 zł.

 tabela opodatkowanie aut akcyza

 

Czy zmiany w akcyzie wyjdą nam na dobre?

Jednym z założeń resortu finansu, oprócz wyeliminowania zjawiska celowego zaniżania wartości sprowadzanego pojazdu, jest zwiększenie bezpieczeństwa na drodze. Uzależnienie podatku od wieku pojazdu miałoby skłonić do kupowania młodszych, bardziej przyjaznych środowisku modeli samochodów, jednak resort wiąże to również ze zmniejszeniem zagrożeń związanych z jazdą samochodem o złym stanie technicznych. A te - tu trzeba przyznać rację - wciąż są plagą polskich dróg. Lekarstwem na to, oprócz omawianej akcyzy, mają być palnowane zmiany związane z opłatami za przeprowadzanie przeglądów technicznych.

 

 

Każda zmiana ma dwa końce

Według nas nie można jednoznacznie stwierdzić, czy proponowane zmiany są dobre czy złe. Na pewno nie są tak drastyczne i niepokojące jak wcześniej zakładano. Stawki mogą zmartwić m.in. wielbicieli klasycznej motoryzacji. Chociaż możliwe jest wprowadzenie stawki zero na samochody zabytkowe, to dotyczyć ona będzie wyłącznie tych wpisanych do rejestru. Zatem jeżeli ktoś będzie planował zakup wciąż cieszącego się popularnością Mercedesa W124 czy W126 to będzie się musiał liczyć z dużymi kosztami opodatkowania.  Choć auta te rzeczywiście mogą mieć wyższą emisję spalin to jednak kontrowersyjne jest złożenie, że stary samochód oznacza zły stan techniczny. W związku z powyższym zmiana w sposobie naliczania akcyzy może nie mieć aż tak dużego wpływu na bezpieczeństwo w ruchu drogowym, jak zakładano.


Pierwsze odczytanie projektu związanego ze sposobem naliczania akcyzy od po raz pierwszy  rejestrowanych w Polsce samochodów planowane jest na 15 listopada. Termin ten może się jednak przesunąć.

Zapisz komentarz

  • (will not be displayed)

* Required Fields



« Back