Masz starsze auto? Rząd chce walczyć ze smogiem kosztem kierowców

17.01.2017 11:56  |  Kategoria Główna

Na początku grudnia do Sejmu wpłynął projekt ustawy, którego celem jest zmniejszenie ilości spalin w miastach. Pomysłodawcy chcą walczyć ze smogiem, nakładając ograniczenia na polskich kierowców. Jeżeli projekt zostanie przyjęty to starsze modele aut, z wysoką emisją spalin, będą mieć problem w dostaniu się do centrum największych miast. A ewentualne pozwolenie na korzystanie ze stref będzie wymagało uiszczenia dodatkowej opłaty.

 

 

W ostatnim czasie media alarmują o dużym stężeniu zanieczyszczeń w powietrzu, a pomysłów na poradzenie sobie z tym problemem jest jak na lekarstwo. Po koniec ubiegłego roku do Sejmu trafiła propozycja, która wymierzona jest w kierowców. Czy rzeczywiście nałożenie na nich ograniczeń pozwoli zminimalizować problem?

 

 

Zakaz ruchu w mieście

Projekt zakłada, że rada miasta, w którym liczba mieszkańców przewyższa 200 tysięcy będzia miała prawo podjąć decyzję o częściowym lub całkowitym zakazie poruszania się pojazdów z silnikami spalinowymi w wyznaczonych stałych lub okresowych strefach. Plany obejmują zatem 16 największych miast w Polsce: Warszawę, Kraków, Łódź, Wrocław, Poznań, Gdańsk, Szczecin, Bydgoszcz, Lublin, Katowice, Białystok, Gdynię, Częstochowę, Radom, Sosnowiec oraz Toruń. Uchwała będzie określać granice strefy, wymogi dotyczące emisji spalin samochodów poruszających się po strefie, organizację ruchu w takich miejscach oraz wyłączenie z ograniczeń i zakazów określonych pojazdów ( m.in. samochody mieszkańców, taksówki, samochody osób niepełnosprawnych, czy komunikajcję miejską).

 https://eport2000.pl/chemia-oleje-plyny.html

 

Opłata za oznaczenie lub kara

Decyzja o tym czy dany pojazd ma prawo poruszać się w strefie uzależniona będzie od klasy emisji spalin danego samochodu, a ta ustalana będzie według normy emisji spalin Euro. Samochody upoważnione do korzystania z miejsc ograniczonego poruszania się będą musiały posiadać specjalne oznaczenie. Będzie ono potwierdzać klasę emisji spalin, a za jego wydanie pobrana zostanie opłata.

Ustawa przewiduje również karę za niedostosowanie się do wymogów strefy:

 

Kto nie przestrzega ograniczeń lub zakazów oraz zasad oznakowania pojazdów, określonych w uchwale wydanej na podstawie art. 96b, podlega karze grzywny.

 

Ustawa miałaby wejść w życie w ciągu 30 dniu od daty jej ogłoszenia.

 

 

Ustawa obejmie dużą grupę samochodów

W uzasadnieniu pomysłodawcy projektu zauważają, że według danych GUS w Polsce aż 78% samochodów ma powyżej 10 lat, a średni wiek aut to 14-17 lat. Emisja spalin tych pojazdów przekracza normę Euro 3 - obowiązującą od 2000 r., czy nowszą (2005 r.) normę Euro4. Taki stan rzeczy może się więc przyczyniać do pogorszenia powietrza zwłaszcza w miastach z dużą ilością mieszkańców, w których natężenie ruchu jest znaczne.

 

W dotychczasowym prawie brakuje regulacji, wprowadzającej ograniczenia na kierowców z powodu złej jakości powietrza.

 

 

Nie jesteśmy pierwsi

Problem emisji spalin został dostrzeżony również w innych państwach Europy m.in. w Niemczech, gdzie wprowadzone zostały tzw. „Umweltzone” czyli „Zielone strefy”. Dotyczą one nie tylko samochodów osobowych, ale również ciężarowych i autobusów. Do strefy ograniczonego ruchu mogą się dostać wyłącznie pojazdy przynależące do odpowiedniej kategorii. Nietypowe rozwiązanie zostało natomiast wprowadzone we Francji, gdzie ruch w mieście został uzależniony od… numeru rejestracyjnego pojazdu. Mianowicie w określone dni po mieście mogą poruszać się samochody mające tablice parzyste, a w inne - nieparzyste.


Trudno powiedzieć na ile pomysł ograniczenia ruchu w miastach pomoże w walce ze smogiem, bowiem większym problem niż samochody, może się okazać sposób ogrzewania mieszkań. Niestety - idea choć dobra - to znów najsilniej odbije się na właścicielach starszych aut, których w Polsce jest wielu. Ograniczenie może spowodować, że będą mieć oni problem z dostaniem się do miejsca pracy.

 

Zapisz komentarz

  • (will not be displayed)

* Required Fields



« Back