Top 10 najgorszych aut według Clarksona

12.09.2016 11:42

Nie trzeba być miłośnikiem czterech kółek, aby wiedzieć kim jest Jeremy Clarkson. To znany z programu Top Gear angielski dziennikarz motoryzacyjny, który najprawdopodobniej jeździł już wszystkim i wszędzie. Swoje mocno subiektywne opinie okrasza najczęściej dużą dawką poczucia humoru, a na to czy dany model znajdzie uznanie w jego oczach mogą mieć wpływ przeróżne czynniki, jak choćby kolor samochodu, czy... pogoda podczas testowego przejazdu.

 

 

 

 


Po wielu latach zbierania doświadczeń i porównywania poszczególnych modeli Clarkson zdecydował się opublikować listę 10 najlepszych jego zdaniem aut, a z racji że na każde dobre auto przypada jedno złe, powstała również lista 10 najgorszych.

 

Największy zarzut wobec nowych samochodów, stawiany przez dziennikarza, to...nuda. Jeremy Clarkson zauważa, że dawniej motoryzacja była “jakaś”. Auta miały swój niepowtarzalny charakter:

 

Niektóre samochody były dość niebezpieczne. Inne absolutnie zabójcze. Niektóre zużywały dużo paliwa; inne połykały je jak Oliver Reed po walce w barze. Samochody różniły się między sobą, a zadaniem dziennikarza motoryzacyjnego było przeprowadzanie niewtajemniczonych przez to pole minowe.

 

Teraz wszystko się zmieniło i wszystko stało się… takie same. Niemal każde auto jest bezpieczne, oszczędne, z niewielką emisją spalin, a to znacznie zawęża kryteria wyszukiwania samochodu. Publicysta zauważa, że współcześnie odpowiedzią na wszystkie potrzeby motoryzacyjne może być tak naprawdę jeden model… Volkswagen Golf.

 

Ludzie pytają mnie “ Jaki jest najlepszy samochód dla mojej córki”? lub “jaki jest dobry samochód za 15 000 funtów?”. Odpowiedź brzmi: Volkswagen Golf.
Kochasz jeździć i chcesz coś naprawdę szybkiego? Volkswagen Golf R. Jesteś nauczycielem i potrzebujesz czegoś niezawodnego i taniego? Volkswagen Golf Diesel. Jesteś studentem i masz tylko pięć tysięcy funtów? Volkswagen Golf z drugiej ręki.

 

Z tej perspektywy przyszłość motoryzacji nie wygląda zbyt kolorowo. Jeżeli producenci nie zmienią podejścia i nie zaczną zaskakiwać użytkowników, to duch motoryzacji zostanie wyparty przez sterowane maszyny Google, Uber i Apple, a patrząc na ostatnie plany przedstawione przez Forda, wizja ta nie jest wcale tak odległa, jakby mogło nam się wydawać.

 

Top 10 najgorszych aut według Clarskona

 

10. Opel Astra

Samochód z 4-cylindrowym silnikiem o mocy 200 KM rozpędzający się od 0 do 100 km/h w 6,6 sek. i osiągający maksymalną prędkość 235 km/h został podsumowany słowami: dobre dla każdego, kto potrzebuje czterech kół i miejsca, aby usiąść przy poruszaniu się. 

 

Opel Astra SRi Nav

Opel Astra SRi Nav otrzymała dwie gwiazdki w ocenie Jeremiego Clarksona, źródło

 

W testach przeprowadzanych przez dziennikarza zamiast Opla Astry SRi Nav, miał się znaleźć Aston Martin, stąd w końcowym werdykcie pojawiły się słowa: Mogę Astona z powrotem, proszę?

 

9. Infiniti Q30 Premium Tech 

2,2-litrowy silnik wysokoprężny o mocy 170 KM i przyspieszeniu 8,5 sek. od 0-100 km/h modelu Q30 zaskoczył oszczędnością paliwa, jednak mimo to ogólna ocena nie wypadła korzystnie. Auto otrzymało dwie gwiazki i notę: bałagan, ale przynajmniej dobrze wygląda. Według Clarksona Infiniti Q30 to po prostu trochę lepiej prezentujący się Datsun. 

 

Infiniti Q30

 Nowy Infiniti Q30 - zaskakuje wyglądem, jednak czy ma w sobie to "coś"? Według Clarksona - NIE, źródło

 

8. Skoda Superb  

Jeżeli kupując Skodę Superb SE L Executive liczymy na bogactwo wrażeń, to możemy się przeliczyć. Samochód o mocy 150 KM i przyspieszeniu do 100 km w 8,9 sek. podczas jazdy nie wywołuje efektu "WOW",  a według dziennikarza jest to po prostu nieco inaczej opakowany Voklswagen Passat.

 

Skoda Superb

Skoda Superb otrzymała zaledwie dwie gwiazdki i miano auta o duszy zamrażarki, źródło

 

 

7.  Zenos E10 S 

Propozycja, która kierowana jest do wielbicieli sportowych wrażeń. Zenos E10 S nie posiada drzwi, dachu, okien, radia, dywanów ani osłon przeciwsłonecznych. Jego niepodwarzalną zaletą jest przyśpieszenie - samochód rozpędza się do setki w 4 sekundy. Negatywnie został jednak oceniony układ hamowania. 

 

Przednie koła mają tendencję do blokowania. Układ przeciwblokujący rozwiązałoby to wszystko, ale cały sens Zenosa jest taki, że nie otrzymasz pomocy sterowników. Lubię tę filozofię, kiedy jestem na sofie, a ktoś inny robi jazdę w wyścigu, na ekranie telewizora. Ale nieco mniej, gdy jadę na drzewo w chmurze własnego dymu z opony.

 

Zenos E10 S

 Szybki, lekki, ale czy bezpieczny? Zenos E10 S również otrzymał od Clarksona zaledwie dwie gwiazdki, źródło

 

6. Renault Kadjar

Renault Kadjar określono mianem kamienia milowego na drodze... do zapomnienia motoryzacji. Samochód wyposażony w wyokoprężny silnik z doładowaniem o mocy 130 KM przyśpiesza do setki w 9,9 sek. Nie można jednak liczyć na to, że Kadjar znajdzie się w najnoszej części Szybkich i wściekłych lub na plakacie w chłopięcym pokoju. Według Clarksona auto jest tak samo pozbawione duszy, jak jeżdżaca maszyna od Google, tylko że ta druga jest znacznie droższa.

 

Renault Kadjar

Renault Kadjar nie dostał przychylnej oceny, źródło

 

5. BMW X1 

Oczekiwania Clarksona wobec niemieckiej marki są znacznie wyższe niż w przypadku samochodów koreańskich. Jak zaznaczył, gdyby X1 nie posiadało charakterystycznego znaczka na masce, to całkiem możliwe, że ocena byłaby wyższa. A tak samochód o mocy o 231 KM i przyspieszeniu 6.6 sek. otrzymał niechlubne dwie gwiazdki i został przyrówany do betoniarki, która mimo napędu na cztery koła, nie jest w stanie pokonać pagórka pokrytego trawą.

 BMW X1

Sukces handlowy BMW X1 nie sprawił, że auto stało się sukcesem motoryzacji, źródło

 

 

4. Seat Leon 

31 lat. Tyle musiał czekać Jeremy Clarkson, aby przetestować samochód marki Seat. Jak się okazało Leon X-Perience SE Technology nie był tego wart.  Miłości od pierwszego wejrzenia nie było, bo przeznaczony do testu model okazał się być... o zgrozo!... brązowy! Poza odlotowymi lusterkami nic nie przykuło uwagi dziennikarza.

 

Seat Leon

31 lat oczekiwania na ocenę Seata (Leon  X-Perience SE Technology), źródło

 

3. Nissan GT-R  

Standardowa wersja GT-R to dla publicysty bezapelacyjnie samochód wart pięciu gwiazdek, jednak jego brat w wersji Track Edition nie zasłużył na żadną. Clarkson miał bardzo duże obiekcje odnośnie bezpieczeńśtwa samochodu. W trackie testu auto prawie dwa razy miało wypadek z powodu nieoczekiwanej zmiany kierunku jazdy, a jadąc można mieć wrażenie, że bierze się udział w katastrofie lotniczej i niemal czuć jak kręgosłup odbija się od czaszki.
 
Nissan GT-R Track Edition
 
Werdykt dla Nissana GT-R Track Edition? Od bohatera do zera, źródło
 


2. Volkswagen Scirocco 2.0 TDI

Mój anioł stał się łosiem - te słowa podsumowują model, do którego Clarkson miał szczególny sentyment. Nowego Scirocco porównuje on do wersji sprzed 35 lat, jednak spotkanie po latach z dawną miłością okazało się być nieporozumieniem. Propozycja od marki Voklswagen posiada silnik  2.0 TDI o mocy 150 KM, a do setki przyśpiesza w 8,6sek.

 

Volkswagen Scirocco

Volkswagen Scirocco nie dorównał swojej wersji wersji sprzed 35 lat, źródło



1. Hyundai i800 

Niechlubne pierwsze miejsce zajął Hyundai i800 z silnikiem 2.0 TDI o mocy 150 KM i przyspieszeniu 8.6 sek. W tym przypadku Clarkson nie dał żadnej gwiazdki i przyznał, że wołaby spać na ławce w parku w czasie deszczu niż skorzystać z usług taksówkarza prowadzącego to auto. Jego zdanie większy komfort jazdy można uzyskać podróżując... wielbłądem.

 

Hyundai i800

W starciu Hyundai i800 kontra wielbłąd, zwycięża wilbłąd, źródło

 

Tak prezentuje się lista najgorszych aut według Clarskona. Trzeba jednak pamiętać, że opinia dziennikarza jest mocno subiektywna. Wystarczy sobie przypomnieć jak potraktował on Poloneza. Czy gdyby powstała taka lista samochodów używanych, to polska propozycja znalazłaby się w czołówce?

 

Zapisz komentarz

  • (will not be displayed)

* Required Fields



« Back