Nocą pojedziemy wolniej, czyli kolejne zmiany w ruchu drogowym

04.10.2016 14:36  |  Kategoria Główna

Statystyki policyjne wykazują, że do największej liczby zdarzeń drogowych dochodzi w godzinach szczytu, czyli w dni robocze między 14 a 19. Znacznie mniej wypadków odnotowuje się od 23 wieczorem do 5 rano.
Mimo to, jak informuje dziennik Gazeta Prawna “do konsultacji trafił właśnie projekt nowelizacji kodeksu drogowego”, zmieniający obecny przepis dotyczący maksymalnej prędkości w godzinach nocnych.

 

 

Zgodnie z bieżącymi przepisami Ustawy z dnia 20 czerwca 1997 roku - Prawo o ruchu drogowym - dopuszczalna prędkość pojazdu lub zespołu pojazdów na obszarze zabudowanym w godzinach 23:00 - 5:00 wynosi 60 km/h, z wyłączeniem strefy zamieszkania oznaczonej znakiem D-40 nakazującym jazdę z prędkością nie większą niż 20 km/h. W przypadku, gdy nowelizacja prawa zostanie zaakceptowana nocni kierowcy będą zmuszeni zdjąć nogę z gazu, zmniejszając tym samym prędkość pojazdu do 50km/h.

 

 

Skąd pomysł na ograniczenie prędkości nocą?

Z uzasadnienia projektu można dowiedzieć się, że jego celem jest zwiększenie poprawy bezpieczeństwa na drodze, ponieważ skutki zdarzenia z udziałem pojazdu poruszającego się z prędkością 50km/h są mniejsze, niż w przypadku jazdy o 10 km/h szybszą. Czy jednak w ten sposób nie można wytłumaczyć każdej próby ograniczenia prędkości? Dla kierowców niezrozumiały może być również fakt, dlaczego proponowane zmiany dotyczą przedziału czasowego, w którym tak naprawdę dochodzi do znaczenie mniejszej ilości wypadków? Należy jednak w tym miejscu zwrócić uwagę na to, że choć liczba zdarzeń nocnych jest mniejsza niż w dzień, to wskaźnik zabitych jest już wyższy. W co czwartym nocnym wypadku ginie człowiek, natomiast w dzień, w co 15. Statystyki nie pokazują jednak, ile z zaistniałych zdarzeń nocnych odbyło się na terenie zabudowanym.

 wypadki drogowe i ich skutki

Wypadki drogowe i ich skutki oraz godziny, w których do nich doszło, dane z 2015 roku, źródło

 

Zdania na temat ograniczania prędkości nocą są podzielone, jedni uważają, że ograniczenie do 50h/km powinno obowiązywać na całym terenie zabudowanym bez względu na porę. Inni sądzą, że choć nocą widoczność kierowcy jest rzeczywiście mniejsza to nie jest ona powodem do podjęcia takiej decyzji. Tym bardziej, że jak wynika z wcześniej wspomnianego raportu, duży wpływ na sytuację na drogach, mają warunki atmosferyczne. I wbrew pozorom to właśnie sprzyjająca pogoda daje kierowcom więcej pewności i komfortu, przez co stają się mniej uważni i bardziej skłonni do rozwijania większych prędkości. Myśląc analogicznie, czy również kierowcy jadący nocą nie zachowują więcej ostrożności niż w dzień?


Ustawa miałaby wejść w życie w maju 2018 roku.

 

Jakie zmiany w najbliższym czasie mogą czekać jeszcze polskich kierowców? Przeczytaj również:

- podatek od aut używanych,

- nakaz jazdy na suwak,

- obowiązek przyjęcia mandatu,

Zapisz komentarz

  • (will not be displayed)

* Required Fields



« Back