Bieżnik bieżnikowi nierówny. Jakie opony wybrać na jesień?

07.10.2016 13:12  |  Kategoria Główna

Piękna? Bez wątpienia, ale równie co piękna to zdradliwa i niebezpieczna. Przekonało się o tym już wielu kierowców i niestety przekona się jeszcze więcej. Dlatego warto mieć broń, która pozwoli uchronić się przed negatywnym działaniem jej wdzięków. A bronią tą mogą okazać się… opony.

 

Polska jesień, choć kusi paletami barw, to jednak potrafi przysłonić nimi pułapki stwarzające zagrożenie w ruchu drogowym, o czym można przeczytać w artykule Jesienne zagrożenia drogowe. 

 

 

 

Aby zwiększyć swoje bezpieczeństwo podczas jesiennej słoty często wystarczą tak naprawdę niewielkie kroki. Takie jak np. odpowiednie dobranie opon.

 

Wielu kierowców, kupując opony skupia się przede wszystkim na ich stanie (nowe/używane), wysokości bieżnika, rozmiarze oraz sezonowości (zimówki/letnie). Nie każdy jednak zdaje sobie sprawę z faktu, że sam bieżnik może się różnić kształtem, który ma duży wpływ na zachowanie samochodu podczas jazdy. Na tej podstawie można wyróżnić trzy typy opon:

 

Opona z bieżnikiem symetrycznym (klasycznym)

Stosuje się w nich najstarszy typ bieżnika. Nie wymagają one dużych nakładów finansowych zarówno na etapie projektowania, jak i produkcji. Rozpoznać je można po identycznym wzorze rozmieszczonym po obu połówkach opony. Stosowane są w tańszych modelach samochodów i niestety nie dają zbyt wysokiego poczucia bezpieczeństwa, ponieważ choć sprawdzają się na prostej drodze, to nie dostosowują się do zmiany kierunku jazdy, ani słabszych warunków pogodowych.

 

 

Opona z bieżnikiem symetrycznym kierunkowym

To rodzaj ogumienia, który sprawdza się w zmiennych warunkach atmosferycznych. Opona radzi sobie zarówno na mokrej, jak i suchej nawierzchni. Bieżnik został stworzony w oparciu o zaawansowane symulacje komputerowe, a jego kształt układa się w literę V lub U, dzięki czemu doskonale radzi sobie z odprowadzaniem wody, zmniejszając zjawisko tzw. aquaplanningu. Z powodu swoich właściwości bieżnik symetryczny kierunkowy jest najczęściej spotykany w oponach zimowych. Wadą takiego ogumienia jest wytwarzanie większego hałasu podczas jazdy.

 

 

Opona z bieżnikiem asymetrycznym

Poznać ją można po odmiennych wzorach umieszczonych z dwóch stron opony. Jest to najbardziej zaawansowany typ ogumienia, ale również najdroższy. Łączy w sobie właściwości sprawiające, że opona zachowuje się dobrze w każdych warunkach pogodowych. Zostało to osiągnięte dzięki masywniejszym klockom bieżnika umieszczonym po wewnętrznej stronie, które odpowiadają za właściwości trakcyjne opony. Natomiast drobne klocki na zewnątrz idealnie odprowadzają wodę. 

chemia do opon

 


Z powyższego opisu wynika, że szukając bezpieczeństwa w jesienne dni nie powinniśmy decydować się na najtańszy typ opon. Te z bieżnikiem symetrycznym kierunkowym lub asymetrycznym, choć są droższe, to lepiej poradzą sobie podczas słoty. Należy jednak pamiętać o tym, że opony sprawdzają się tylko wtedy, gdy są poprawnie założone. Dlatego dokładnie trzeba przyjrzeć się oznaczeniom rozmieszonym na oponie.

 

Przeczytaj również, jakie sygnały informują o tym, że czas pomyśleć o wymianie opon.

Zapisz komentarz

  • (will not be displayed)

* Required Fields



« Back