Samochód hybrydowy - czy to się opłaca?

11.02.2016 21:18

„Eko” - krótki, trzy literowy wyraz, który w ostatnich latach, ku uciesze specjalistów ds. marketingu, zrobił furorę wśród konsumentów. Stał się symbolem takich pojęć, jak zdrowy, bezpieczny, wyższej klasy. Nic dziwnego, że tak wiele osób pragnie się z nim utożsamiać. Próbujemy być eko w każdej dziedzinie życia. Jednak na polu motoryzacyjnym wydaje się to możliwe tylko wtedy, gdy... przesiądziemy się na rower.

Wychodząc naprzeciw, nie tylko konsumentom, ale również zwiększającemu się zanieczyszczeniu powietrza, producenci samochodów zdecydowali się wprowadzić na rynek auto hybrydowe, które łączy w sobie silnik spalinowy z silnikami elektrycznymi. Obniżenie ilości spalin, cicha praca silnika oraz mniejsze spalanie wydają się być kuszącą propozycją, ale czy opłacalną?

 

Ulgi

Hybrydy nazywane są przyszłością motoryzacji. Przyszłością, która może przyjść szybciej, niż nam się wydaje. Stopień zanieczyszczenia powietrza staje się coraz wyższy, a odpowiedzialność za ten stan rzeczy po części leży po stronie samochodów wyposażonych w silniki spalinowe. W wielu krajach europejskich władze zdecydowały się wprowadzić szereg udogodnień dla kierowców, decydujących się na zakup pojazdu hybrydowego. Mogą oni liczyć na dopłatę podczas zakupu, obniżenie kosztów rejestracji czy mniejsze podatki itp. Niestety w Polsce tego typu ulgi proponowane są wyłącznie przez samorządy lokalne miast szczególnie narażonych na zanieczyszczenia (np. Warszawa, Katowice, Wrocław). Korzyści na jakie może liczyć właściciel pojazdu z niską emisją spalin najczęściej związane są z mniejszą opłatą parkingową (lub jej zupełnym brakiem) oraz darmowym korzystaniem ze stacji szybkiego ładowania.

Zatem, jeżeli decydując się na zakup hybrydy liczymy na dodatkowe profity, to niestety, ale możemy się przeliczyć. Za moment dowiemy się czy słono.

 

Cena samochodu

Coraz większe zainteresowanie użytkowników autami hybrydowymi sprawia, że kolejni producenci decydują się poszerzyć swoją ofertę o samochody wyposażone w ten typ silnika. Powstaje coraz więcej modeli, a co tym idzie ich ceny zaczynają zbliżać się do cen samochodów opartych na silniku Diesla. Natomiast różnica pomiędzy hybrydą, a samochodem benzynowym oscyluje w przedziale 10-15 tys. Jednak z powodu wysokich cen paliw, różnica ta dość szybko się zwróci.

 

Rynek wtórny

Utrzymująca się cena hybryd na rynku wtórnym to kolejna zaleta tego typu aut. Chociaż ceny jednej z pierwszych hybryd, Toyoty Auris z 2004r., na rynku wtórnym zaczynają się od ok. 20 tysięcy, to jednak biorąc pod uwagę, wciąż rosnące zainteresowanie tym typem pojazdów, możemy mieć niemal pewność, że wartość samochodu nie obniży się tak szybko, jak w przypadku aut benzynowych.

Decydując się jednak na zakup modelu używanego musimy pamiętać, że duża część z nich jest importowana z krajów zachodnich, dlatego przed zakupem należy dokładnie sprawdzić przeszłość oraz historię pojazdu. Ważne jest, żeby uzgodnić czy auto było regularnie serwisowane w ASO. Powinniśmy również zwrócić uwagę na pracę układu hybrydowego. Częste przełączanie się na silnik spalinowy może świadczyć o rozładowującej się baterii, a jej koszty są często sporym obciążeniem dla portfela.

 

Spalanie

Większość modeli hybryd pojawiających się na rynku to samochody, które przeznaczone są do przemieszczania po mieście. I nic w tym dziwnego, ponieważ specyfika tego auta sprawia, że na zatłoczonych, miejskich drogach czuje się on jak przysłowiowa ryba w wodzie. Silnik elektryczny wykorzystywany jest głównie podczas ruszania pojazdu, na co zazwyczaj przypada największe zużycie paliwa. Ładuje się on natomiast podczas jazdy oraz hamowania. Dla porównania średnie spalanie Toyoty Yaris w wersji hybrydowej z 2014r. wynosi 4,4l/100km, natomiast w przypadku porównywalnego modelu Yarisa w wersji benzynowej średnie spalanie wynosi 5,5l.

Należy również pamiętać, że każde dodatkowo podłączone urządzenie multimedialne będzie obciążać układ elektryczny w hybrydzie, a co za tym idzie może wpłynąć na zasięg pojazdu. Zatem jeżeli podczas jazdy na silinikach elektrycznych korzystamy z radioodtwarzacza lub CB radia możemy liczyć się z koniecznością częstszego ładowania baterii.

 

Koszty eksploatacji

Koszty eksploatacyjne hybryd są dużo niższe. Wynika to z budowy pojazdu, która jest dużo prostsza niż w przypadku samochodów benzynowych czy Diesla. Hybrydy m.in. nie posiadają kosztownego podczas wymiany sprzęgła. Dodatkowo układ hamulcowy jest w nich mniej obciążony, ponieważ do hamowania wykorzystują one pracę silnika. Co za tym idzie mniejsza ilość części jest narażona na zużycie. Tym, co odstrasza kierowców od samochodów hybrydowych są baterie, których koszty w przypadku wymiany wynoszą od 10 tys. w górę. Dlatego tak ważne jest ustalanie przeszłości pojazdu.

Należy również pamiętać, że hybrydy mimo wszystko, wciąż są rzadkością na polskim rynku. W dodatku z powodu swojej bezawaryjności nie są zbyt częstymi klientami mechaników. W związku z tym mało jest nieautoryzowanych serwisów, które obsługiwałyby ten typ auta. Dlatego decydując się na jego zakup musimy się liczyć z koniecznością prowadzenia napraw w ASO.

 

Zatem czy warto być eko?

Jak widać warto, jednak nasz wybór musi być świadomy.



« Back