Wybór odpowiedniego bagażnika dachowego

22.02.2016 20:52

Wyobraź sobie taką sytuację. Jedziesz autostradą i nagle twoją uwagę przykuwa osobówka, której tylna oś niebezpiecznie zbliża się do nawierzchni drogi. Wytężasz wzrok i dostrzegasz ciasno upchane przedmioty: śpiwór, koło ratunkowe, pluszowy miś, parasol, laptop i wiele innych. Wyprzedzając dociera do ciebie, że w tym pojeździe znajdują się również ludzie. W pierwszej chwili chcesz rzucić się im na ratunek, w drugiej dostrzegasz... że takich samochodów jest więcej. Masz rację. Wcale nie musisz sobie tego wyobrażać, bo przeładowane samochody to plaga polskich dróg. Zwłaszcza w okresie wakacyjnym.

 

I zdanie „nienawidzę się pakować” jest w tym przypadku marnym tłumaczeniem. O ile źle spakowana walizka może skutkować, co najwyżej pogniecionymi spodniami, to niepoprawne rozmieszczenie bagaży w aucie, znacznie obniży bezpieczeństwo jazdy. Zwłaszcza jeżeli wraz z pasażerami będzie podróżował sprzęt sportowy.

 

Dlatego, aby zwiększyć nie tylko komfort podróży, ale również jej bezpieczeństwo, warto zdecydować się na zakup odpowiedniego bagażnika dachowego.

 

Poniżej znajdziesz kilka cennych wskazówek, które pozwolą ci dobrać sprzęt odpowiedni do potrzeb.

 

1.Zdefiniuj potrzeby

 

Nim wybierzesz się do sklepu zastanów się, jaki rodzaj dodatkowej przestrzeni jest ci potrzebny. Jeżeli szukasz jedynie sposobu na przewiezienie sprzętu sportowego, to zakup kosztownego boxu może okazać się zbędny, ponieważ na rynku dostępne są również specjalne uchwyty służące do transportu rowerów, nart czy desek snowboardowych. Najczęściej przytwierdza się je do bagażnika bazowego, jednak są modele mocowane bezpośrednio do karoserii samochodowej za pomocą magnesu.

 

2.Dobierz bagażnik bazowy

 

Bagażnik bazowy jest podstawą umożliwiającą dołączenie większości akcesoriów. Składa się z dwóch poprzecznych belek, których mocowanie zależne jest od typu pojazdu. Dlatego po bagażnik najlepiej wybrać się samochodem, do którego planowany jest zakup. W przypadku, gdy nie ma takiej możliwości (lub korzystamy ze sklepu internetowego), należy posiadać przy sobie następujące informacje: marka i model pojazdu, rok produkcji, typ nadwozia. W oparciu o te informacje sprzedawca dobierze bagażnik, uwzględniając typ dachu w danym samochodzie, który jest punktem decydującym o wyborze montażu:

- pod uszczelkę – w pojazdach nie posiadających relingów, ani fabrycznie przygotowanych punktów montażu,

- do fabrycznie przygotowanych punktów montażu – tego typu punkty najczęściej spotykane są w samochodach typu sedan i hatchback. Niestety montaż może być groźny dla karoserii samochodowej,

- do relingów standardowych lub zintegrowanych - najczęściej spotykane w pojazdach typu kombi,

- do listew montażowych,

- do rynienek.

Ze względu na materiał, z którego zostały wykonane belki, bagażniki bazowe dzielą się na:

-aluminiowe- akcesoria przytwierdzane za pomocą wsuwek. Niektóre modele, ze względu na swój kształt, nie wytwarzają hałasu podczas jazdy,

-stalowe- akcesoria przytwierdzane za pomocą cybantów.

Podczas zakupu należy mieć także na uwadze, jaki rodzaj bagażu planujemy przewozić oraz określić jego wagę. Na tym etapie powinniśmy wiedzieć, czy bagażnik będzie obciążany boxem.

 

3.Montaż bagażnika bazowego

 

W przypadku samochodów posiadających relingi oraz rynienki, można skusić się na samodzielne przytwierdzenie bagażnika. Oczywiście w oparciu o dołączoną instrukcję obsługi. Przy innych typach mocowań dobrze jest skorzystać z autoryzowanych serwisów zakupionego sprzętu.

 

4. Wybór akcesoriów

 

A. Box dachowy

Box pozwala zyskać dodatkowe miejsce na podstawowy bagaż, jednak doskonale sprawdza się również do przewozu sprzętu zimowego. Schowane w nim narty czy deski snowboardowe są chronione przed negatywnym wpływem warunków atmosferycznych.

Tak jak w przypadku bagażnika bazowego, do sklepu najlepiej jest wybrać się pojazdem, do którego mocowany będzie box. Zwłaszcza, gdy posiadamy samochód typu hatchback, van lub kombi, czyli auto z tzw. piątymi drzwiami otwieranymi do góry. Pozwoli to odpowiednio dopasować wielkość kufra, tak aby nie przeszkadzał on przy otwieraniu bagażnika samochodowego.

Podczas dokonywania wyboru należy również zwrócić uwagę na wyposażenie kufra, solidność jego wykonania, a także sprawdzić czy posiada metalowe wzmocnienie, dzięki któremu box podczas jazdy nie będzie wpadał w wibracje. Typ zastosowanych amortyzatorów jest sprawą drugorzędną, ponieważ te sprężynowe sprawdzą się porównywalnie dobrze, co efektowne amortyzatory gazowe.

B. Uchwyty

Uchwyty są zdecydowanie prostszym oraz lżejszym sposobem na zyskanie dodatkowej powierzchni w przypadku, gdy planujemy jedynie przewóz nart, rowerów czy sprzętów wodnych. Najpopularniejsze są te, mocowane do bagażnika bazowego, jednak na rynku dostępne są również uchwyty, które przytwierdza się bezpośrednio do karoserii samochodowej za pomocą magnesu. Ich przewaga nad boxami jest taka, że nie powodują większego spalania paliwa, jednak nieosłonięty pokrowcami sprzęt może zostać uszkodzony przez deszcz, śnieg, lub kamienie wydostające się spod kół.

C.Box i uchwyty

Możliwe jest połączenie dwóch typów akcesorium na jednym bagażniku bazowym. Jeżeli zdecydujemy się na zakup mniejszego boxa, możemy pozwolić sobie na dodatkowe dostawienie, za pomocą uchwytów, nawet do dwóch rowerów.

 

4.Montaż akcesoriów

 

W zależności od typu bagażnika, box oraz uchwyty mogą być przytwierdzane za pomocą wsuwek lub cybantów. Kufer należy ustawić możliwie równolegle do poziomu jezdni. Powinien być on podparty w 1/3 i 2/3 swojej długości, a odległość pomiędzy belkami ma wynosić ok.75cm.

Znajdujące się na dachu anteny radiowe czy anteny CB nie powinny przeszkadzać w poprawnym umocowaniu akcesoriów.

 

5.Dostosuj jazdę do dodatkowego obciążenia

 

Bardzo ważne jest, aby dostosować styl jazdy do dodatkowego obciążenia znajdującego się na dachu. Maksymalna prędkość z jaką powinien jechać samochód z umocowanym boxem to 130km/h. Wzmożoną ostrożność należy zachować podczas wchodzenia w zakręty, wyprzedzania, a także hamowania, ponieważ długość hamowania może się zwiększyć. Groźne mogą okazać się również mocniejsze podmuchy wiatru, gdyż auto z ponadplanowym bagażem traci swoją aerodynamikę.

Należy pamiętać, że samchód z całą konstrukcją bagażnika dachowego może być nawet o 60 cm wyższy, dlatego wjeżdżając na kryte parkingi trzeba uważać, by nie wyjechać z nich bez bagażu.

 

6.Pakuj się z głową

 

Pakując się do kufra dachowego najcięższe przedmioty powinny zostać umieszczone pomiędzy belkami bagażnika bazowego. To w tym miejscu znajduje się środek ciężkości. W boxie nie powinno się przewozić przedmiotów, które nie są odporne na wahania temperatur.

Nie należy przeciążać boxu, ponieważ równie ważna, co nośność belek bagażowych, jest nośność dachu samochodu. Informacje o niej można znaleźć w instrukcji samochodowej. Pakując się miejmy na uwadze, że na wagę bagażnika składa się nie tylko jego zawartość, ale również cały system mocowań.

 

I co teraz?

Teraz czas na wycieczkę.



« Back