Sygnały, które inforumują o konieczności wymiany opon.

25.02.2016 14:39

Mówi się, że szewc bez butów chodzi. Nie wiemy, nie orientujemy się, bosego szewca nie spotkaliśmy. Mamy jednak nadzieję, że to popularne przysłowie nie ma przełożenia na grunt motoryzacyjny.

 

Nie będzie zaskoczeniem stwierdzenie, że kierowca bez opon też daleko nie zajedzie. Mimo to, wciąż nie brakuje samochodów, którym w kwestii ogumienia można wiele zarzucić. Opony często traktowane są, jak zakup „na lata”. Martwimy się tym, aby zdążyć wymienić je przed nadchodzącym sezonem, ale niekoniecznie przejmujemy się ich stanem. Zapominamy, że zła kondycja opon znacznie obniża bezpieczeństwo jazdy, wydłuża drogę hamowania, może spowodować utratę przyczepności pojazdu z nawierzchnią i utrudnia ruszanie z miejsca.

 

Dlatego nim pojedziemy do wulkanizatora, z wyjętym z garażu kompletem opon, warto najpierw obiektywnie ocenić ich stan i zdolność eksploatacji na kolejny sezon.

 

Oto oznaki, które sygnalizują o konieczności wymiany opon:

 

1. Brak powietrza

Świadczy o mechanicznym uszkodzeniu. Zdarza się, że przyczyną jest zepsuty zaworek. Wtedy wystarczy jedynie wymienić delikwenta. W przypadku przebicia, tylko specjalista może ocenić, czy opona nadaje się do naprawy, czy do wymiany.

 

Pamiętaj!

Jeżeli podczas jazdy w oponę wbił się gwóźdź, nie zwlekaj długo z wizytą u wulkanizatora. Dalsza jazda może spowodować rozdarcie opony, natomiast samodzielne usunięcie gwoździa doprowadzi do szybszego ubytku powietrza.

 

2. Zmurszała guma, pęknięcia, deformacje

Spoglądasz na oponę i zdajesz sobie sprawę, że daleko jej do młodzieńczej świeżości. W ten sposób, próbuje cię ona uświadomić, że nadszedł czas na zasłużony odpoczynek. W tobie jednak wciąż tli się nadzieja, że jej wiek emerytalny da się jeszcze wydłużyć. Nim zaczniesz wprowadzać reformy, skonsultuj się z doradcą w postaci wulkanizatora.

 

3. Kontrola stanu bieżnika

Jeżeli spytasz pierwszą z brzegu osobę (śmiało możesz spróbować) o to, jak sprawdzić zużycie opon, to niemal pewne jest, że usłyszysz „po stanie bieżnika”. I raczej nie masz, co liczyć na rozwinięcie tematu. Zatem, gdy twój znajomy zada ci to pytanie (prawdopodobieństwo jest naprawdę duże) odpowiedz mu, że producenci umieszczają w bieżniku nadlany kawałek gumy tzw. kontrolkę. Opona starta do tego miejsca przestaje nadawać się do dalszej eksploatacji. Nie jest to jednak jedyny wyznacznik decydujący o kondycji opon, ponieważ według uregulowań prawnych bieżnik nie może być płytszy niż 1,6mm. Natomiast producenci zalecają wymianę ogumienia w momencie, gdy osiągnie on głębokość 3mm, a w przypadku opon zimowych 4mm.

Głębokość bieżnika mierzy się przy użyciu specjalnej miarki. Można to zrobić samodzielnie lub podjechać do wulkanizatora lub warsztatu samochodowego.

 

4. Wybrzuszenie

Wybrzuszenie na oponie świadczy o uszkodzonym płótnie na boku opony. Ta część ogumienia nie podlega naprawom, dlatego w takim przypadku konieczna jest wymiana opony.

 

5. Sprawdzenie roku produkcji

Na każdej oponie widnieje informacja dotycząca roku produkcji. Opony, które jeżdżą już 10 lat, powinny zostać wymienione bez względu na to, w jakim są stanie wizualnym.

 

Warto wiedzieć...

 

Przechowywanie i konserwacja

Przechowywanie opon często jest dla właściciela problematyczne. Po pierwsze komplet opon zajmuje dużo miejsca. Po drugie rzadko zdajemy sobie sprawę, że nieużywana opona niszczeje. Dlatego jeżeli w pobliżu miejsca zamieszkania znajduje się zakład wulkanizacji, który oferuje również przechowywanie opon, warto jest rozważyć takie rozwiązanie. Koszt usługi zwykle nie jest wysoki, a daje pewność, że opony są odpowiednio traktowane i zabezpieczone.

Gdy nie mamy takiej możliwości, należy pamiętać, aby co 2 tygodnie odwracać opony, ponieważ jeżeli spędzą cały sezon ułożone na jednej stronie, to może doprowadzić to do ich odkształcenia. Podczas wykonywania tej czynności dobrze jest spryskać je specjalnym środkiem do pielęgnacji opon, który dodatkowo zakonserwuje ogumienie.

 

Utylizacja

Zniszczonych opon nie można porzucić przy osiedlowym śmietniku. Najlepszym rozwiązaniem jest pozostawienie ich u wulkanizatora. Opony najprawdopodobniej trafią do przetworzenia i powstaną z nich tzw. opony bieżnikowane.

 

Więcej informacji o typach opon mozna znaleźc TUTAJ.



« Back