Zakup opon. Jak wybrać najlepsze?

29.02.2016 20:56

Dobrze dobrane opony są dla samochodu tym, czym dla ludzi idealnie dopasowane obuwie. Dbają nie tylko o komfort poruszania się, ale również o bezpieczeństwo.

 

Decydując się na zakup opon, dobrze jest kierować się wytycznymi, towarzyszącymi nam w sklepie obuwniczym. Przede wszystkim należy określić indywidualne potrzeby pojazdu oraz zdefiniować rodzaj drogi, do której mają być przystosowane. Dopiero później powinniśmy skupić się na cenie, a w przypadku opon używanych, na ich stanie wizualnym. 

 

Przedstawiamy kilka kroków, które pozwolą Ci idealnie dopasować „nowe obuwie” do niemal każdego samochodu.

 

 

Krok 1

Określenie charakteru pojazdu

Czy jesteśmy w stanie wyobrazić sobie zawodowego sportowca, szukającego butów treningowych na półkach ze szpilkami? Nie.

Zatem nie powinno dziwić, że inny typ opon będzie odpowiedni dla samochodów o sportowym charakterze, potrzebujących ogumienia o doskonałej przyczepności oraz szybkiej reakcji na nagłą zmianę kierunku jazdy. A jeszcze innych dla pojazdów z napędem na cztery koła, przystosowanych do jazdy po wymagającej nawierzchni.

Natomiast ceniący sobie ciszę i spokój właściciele hybryd ucieszą się z opon, które obniżą hałas związany z oporem toczenia. Informacja na temat wytwarzanego hałasu toczenia jest jedną z podstawowych wiadomości, jaką powinien umieścić producent na etykiecie nowego ogumienia.

 

Krok 2

Dobranie opon do typu drogi

Wybierając ogumienie dla typowego „mieszczucha” warto skupić się na takich parametrach, jak wytrzymałość na częste hamowanie i zmianę prędkości, a także długość drogi hamowania uwzględniając przy tym różne stany nawierzchni (sucha czy mokra). Dobrze jest zdecydować się opony, które zapewniają najkrótszą drogę hamowania.

Krótka droga hamowania to również parametr, który powinien być pożądany przez kierowców często korzystających z autostrad i dróg szybkiego ruchu, jednak w tym przypadku równie ważna okazuje się trwałość ogumienia. Długie trasy i zwiększona prędkość są niemałym wyzwaniem dla opon, w których znacznie szybciej może dochodzić do ścierania bieżnika. Duże znaczenie dla osób spędzających kilka godzin w aucie, ma również komfort podróży, a ten można podwyższyć decydując się na komplet opon niwelujący poziom hałasu oraz odczuwanych wibracji.

 

Krok 3

Zrozumieć oznaczania

O ile podczas kupowania opon w sklepie, uprzejmy sprzedawca może nam pomóc z doborem odpowiedniego typu, o tyle decydując się na zakup produktu z drugiej ręki (zdarza się, że nawet trzeciej czy czwartej) może się okazać, że wydajemy pieniądze na przysłowiowego „kota w worku”. Chcąc uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek należy zapoznać się rodzajem oznaczeń wytłoczonych na ogumieniu. Przy ich pomocy zdobędziemy informacje na temat marki i gamy opony, dacie produkcji, wymiarach (szerokość, wysokość boku, średnica), rodzaju konstrukcji, a także indeksie nośności i prędkości.

 

Krok 4

Zdecydować: opony nowe...

Nowe opony od cenionego producenta, zapewniają maksymalne bezpieczeństwo oraz wyższe osiągi, w porównaniu z oponami używanymi. Niestety...jakość ma swoją cenę. Dużym udogodnieniem i tym samym odciążeniem dla portfela, jest możliwość wybrania ogumienia spośród trzech dostępnych klas:

 

• ekonomiczna- przeznaczona dla pojazdów robiących niewielkie przebiegi, poruszających się głównie po terenie zabudowanym,

• premium – przeznaczone do dynamicznej jazdy, dla samochodów o dużej mocy silnika,

• klasa średnia- samochody korzystające zarówno z miejskich ulic, jak i autostrad, opony charakteryzują się trwałym bieżnikiem.

 

Krok 5

...czy używane...

Wielu kierowców darzy większym zaufaniem opony od znanych producentów, niż te, których pochodzenia czasami lepiej jest nie dochodzić. Niestety cena nowego kompletu ogumienia może okazać się zaporowa. Czy warto z tego powodu rezygnować z zakupu upatrzonego modelu? Oczywiście, że nie.

Używane opony są rozwiązaniem tańszym, a przy odrobinie wysiłku można znaleźć komplet, który będzie służył przez długi okres. Podczas oględzin należy sprawdzić:

 

• datę produkcji – zakłada się, że opony 10 letnie nie nadają się już do użytkowania, bez względu na to, w jakim są stanie technicznym. Najmądrzej jest wybrać opony, które nie mają więcej niż 5, 6 lat. Oczywiście pod warunkiem, że ich kondycja pozwala na dalszą eksploatację, a o tym decydują:

• stan bieżnika – powinien być równy, symetrycznie starty. Regulacje prawne dopuszczają do jazdy opony o głębokości bieżnika 1,6mm, jednak producenci radzą, aby nie wynosił on mniej niż 3-4mm,

• wizualny stan opon – wybrzuszenia, uszkodzenia mechaniczne, zmurszała guma to czynniki, które wykluczają oponę z dalszego użytkowania.

Więcej informacji dotyczących sprawdzenia stanu używanych opon można znaleźć w artykule „Sygnały informujące o konieczności wymiany opon”.

 

Krok 6

...a może bieżnikowane?

Na rynku dostępne są również opony bieżnikowane, inaczej zwane nalewanymi. Są to używane opony, na które został nalany nowy bieżnik. Nie mogą, co prawda pochwalić się takimi samymi osiągami i gwarancją jak produkt nowy, jednak do jazdy po mieście często okazują się wystarczające. Ważnym aspektem jest tutaj przystępniejsza cena. Decydując się na taki zakup, warto jest skorzystać z oferty znanych producentów. Natomiast jeżeli naszą uwagę przykują opony, którym nazwę nadał dystrybutor, należy zażądać od sprzedawcy szczegółowych informacji na ich temat. Może bowiem okazać się, że opony zostały wyprodukowane w formach odrzuconych przez znane marki.

 

Krok 7

Dbaj, a posłużą na lata

Aby nie odświeżać tego artykułu dwa razy w roku, pamiętaj by dbać o opony, bez względu na to czy są nowe, czy używane. Odpowiedni sposób przechowywania, kosmetyki pielęgnacyjne, a także częste korzystanie z ciśnieniomierza (zbyt małe ciśnienie w oponach skutkuje szybszym zużywaniem bieżnika) znacznie wydłużą żywotność zakupionego ogumienia.



« Back