6 etapów w drodze do pięknego lakieru

03.03.2016 19:11

Topniejący śnieg nie tylko budzi marzenia o rychło nadchodzącej wiośnie, ale też odsłania brutalną prawdę o stanie karoserii samochodowej. Mikrorysy pozostawione przez lód odebrały jej dawny blask, a osadzająca się sól drogowa spowodowała wypłowienie lakieru. Po lewej stronie pojawiło się przetarcie (to pewnie ten wredny sąsiad spod dwójki!) - zimowa przerwa od wizyt na myjni spowodowała, że nawet biznesowe limuzyny wyglądają jak uczestnicy off-roadu.

 

Chcąc całkowicie przegonić zimę przygotowaliśmy sześcioetapowy plan wraz z opisem produktów ochronnych, które pomogą odzyskać utracony wygląd lakieru.

 

Etap I - Myjnia samochodowa

Na początku drogi w walce o piękny lakier, należy przede wszystkim skorzystać z myjni samochodowej w celu spłukania resztek soli oraz błota zalegających na karoserii. Wybierając myjnię warto mieć na uwadze fakt, że nie wszystkie są przyjazne powłoce lakierniczej pojazdu, dlatego zanim odpalimy silnik, dobrze jest poznać wady i zalety poszczególnych typów myjni.

 

Etap II - Usunięcie mikrorys

Pasta polerska lekkościerna to preparat, który sprawdzi się podczas usuwania mikrorys pozostawionych przez lód, czy będących efektem zbyt mocnego korzystania ze skrobaczki. Pastę można nałożyć zarówno przy pomocy maszyny polerskiej, jak i bawełnianej ściereczki.  Po takim zabiegu powinno się ponownie skorzystać z myjni, w celu usunięcia resztek produktu.

 

Ważne!

Pasta polerska jest trudna do usunięcia z elementów wykonanych z tworzywa sztucznego, dlatego jeżeli nie masz w tym wprawy, lepiej skorzystaj z usług profesjonalisty.

 

Etap III - Woskowanie

Gdy mikrorysy zostaną usunięte rozsądnym krokiem jest zabezpieczenie karoserii woskiem. Można to zrobić samodzielnie, korzystając ze specjalnie do tego celu przygotowanych preparatów. Dostępne na rynku woski różnią się nie tylko konsystencją, ale przede wszystkim sposobem aplikacji. Produkty płynne często rozprowadza się przy użyciu atomizera, natomiast różnego rodzaju pasty wymagają nakładania ręcznego. W przypadku, gdy ograniczeniem jest czas lub brak chęci, można skorzystać z woskowania na myjni samochodowej.

 

Ważne!

Woskując samochód na myjni mechanicznej lub bezdotykowej istnieje ryzyko, że wosk zostanie nałożony nie tylko na lakier, ale też na inne elementy pojazdu. Tłusty produkt rozprowadzony na przedniej szybie utrudni pracę wycieraczkom. Podczas zbierania kropel będzie tworzył smugi, które znacznie zmniejszą widoczność kierowcy.

 

Etap IV- Usuwanie płytkich rys

Rysy, które nie sięgają do podkładu, można usunąć poprzez zmatowienie na mokro drobnoziarnistym papierem ściernym. Zniweluje to powstałe na powłoce lakierniczej nierówności. Tak przygotowana powierzchnia, w kolejnym etapie, może zostać spolerowana przy użyciu maszyny polerskiej z miękką gąbką oraz lekkościernej pasty polerskiej. Następnie należy rozprowadzić wosk.

 

Etap V- Zatuszowanie głębszych rys

Zwały śniegu czy oblodzona droga często sprawiają, że auta pozostawione są niedbale na parkingu. Skoro nie widać linii, to nikogo one nie dotyczą. Takie zachowanie może spowodować frustrację innego kierowcy. W akcie demonstracji swojego oburzenia, przy użyciu klucza, przyczyni się on do powstania głębokiej rysy. W zatuszowaniu takiego uszkodzenia sprawdzą się kredki koloryzujące, jednak jest to działanie chwilowe, a karna rysa prędzej czy później będzie wymagała wizyty u lakiernika.

 

Etap VI – Wizyta u lakiernika

Pamietaj - lakierowanie na własną rękę może się skończyć pogorszeniem stanu karoserii. Jeśli nie masz pewności do własnych umiejętności, to chcąc naprawić głębokie rysy, pamiątkowe wgniecenia czy rozwijającą się po zimie korozję skorzystaj z pomocy profesjonalisty.



« Back