Rodzaje olejów silnikowych. Jak wybrać odpowiedni?

07.03.2016 15:53

Olej silnikowy jest jednym z najważniejszych pokarmów dostarczanych do organizmu pojazdu.  Dostosowany do potrzeb silnika zapewni lepszą pracę całego organizmu. Niestety nie zawsze wiemy, jak go wybrać. W Internecie można spotkać nawet skrajne opinie, sugerujące przejście na ścisłą dietę i zaprzestanie wymiany oleju. A samochód, tak jak człowiek, do odpowiedniego funkcjonowania potrzebuje pożywienia i picia w postaci paliwa oraz oleju silnikowego. 

 

Dlatego dziś pójdziemy po olej, ale nie do głowy, tylko do silnika i rozwiejemy podstawowe wątpliwości z nim związane.

 

Dlaczego olej silnikowy jest tak ważny?

Oleje silnikowe chronią wszystkie elementy silnika, które mogą ulec zatarciu. Odprowadzają ciepło z części narażonych na działanie wysokich temperatur. Dodatkowo pozwalają utrzymać silnik w czystości poprzez przenoszenie zanieczyszczeń do filtra oleju, a także uszczelniają komory spalania.

 

 

Kiedy należy dolać, a kiedy wymienić olej?

Poziom oleju powinien być systematycznie kontrolowany przez kierowcę. Gdy bagnet często wskazuje minimalny poziom, mówi się wtedy, że silnik „bierze olej”. W przypadku zbliżającej się wymiany, olej może tracić swoje właściwości, w związku z czym silnik będzie pobierał go w większej ilości. Niestety niekiedy okazuje się, że jest to objaw nieprawidłowej pracy silnika i konieczna będzie jego naprawa. Chcąc bezpiecznie dotrzeć na warsztat należy niezwłocznie uzupełnić olej. Trzeba jednak uważać, na to ile oleju do silnika zostanie dodane. Zbyt duża ilość oleju może dodatkowo doprowadzić do rozszczelnienia silnika, poprzez zwiększenie ciśnienia w układzie korbowo- tłokowym.

Natomiast częstotliwość całkowitej wymiany uzależniona jest od zaleceń danego producenta oleju. Do samochodów ciężarowych dostępne są produkty, które pozwalają na pokonanie nawet  100 000 km. Natomiast samochodowy osobowe zazwyczaj powinny zgłosić się na wymianę po przejechaniu ok. 15 000 km. Duży wpływ na konieczność zastąpienia starego oleju ma również jego specyfikacja, np. olej o mniejszej gęstości będzie wymagał rzadszej wymiany.

 

 

Jaki olej do silnika wybrać?

Podczas wymiany, jak i uzupełnienia oleju, dobierz olej o takiej samej normie, jaką miał olej poprzednio wprowadzany do silnika. W samochodach nowych oraz z małym przebiegiem należy stosować się do wytycznych pozostawionych przez producenta. Najczęściej rekomendują oni stosowanie olejów syntetycznych. Informacja na temat normy oraz lepkości powinna znajdować się w książce serwisowej.

W samochodach używanych, taki komunikat umieszcza na specjalnej naklejce lub przywieszce  przy silniku, mechanik wymieniający olej. W przypadku, gdy nie ma takiej informacji, a samochód ma swoje lata i przebieg, bezpieczniejszym rozwiązaniem jest wlanie oleju mineralnego. Dodanie oleju syntetycznego do silnika, w którym wcześniej znajdował się olej mineralny, może wypłukać zalegające nagary, a tym samym doprowadzić do rozszczelnienia silnika i zmniejszenia jego kompresji.

 

 

Zalety i wady poszczególnych typów olejów:

1. Olej syntetyczny:

+ najbardziej dopracowany typ oleju,

+ rekomendowany przez producentów samochodowych,

+ odporny na działanie wysokich temperatur,

+ zachowuje odpowiednią konsystencję również w niskich temperaturach, ułatwiając rozruch silnika,

+ wydłuża żywotność silnika,

+ nie odkłada się w postaci nagaru,

- cena: 5 l oleju syntetycznego kosztuje ok. 140 zł ( dla porównania: koszt oleju mineralnego o tej samej pojemności to ok.75-85 zł).

 

2. Olej półsyntetyczny:

+ posiada niektóre właściwości oleju syntetycznego,

+ ma lepsze parametry niż olej mineralny,

+ ułatwia przejście z oleju syntetycznego na mineralny,

+ cena,

- nie powinien być stosowany w samochodach nowych i z małym przebiegiem.

 

3. Olej mineralny:

+ cena,

- nie jest odporny na skoki temperatur,

- odkłada się w postaci nagaru,

- nie ma możliwości przejścia z oleju mineralnego na syntetyczny.

 



« Back