Olej silnikowy. Jak wybrać najlepszy?

17.03.2016 23:29

Stoi pod domem twa limuzyna,

wścieka się na nią cała rodzina.

Minęła godzina.

Stoi i milczy, milczy - nie słucha,

bo miska oleju jest chyba za sucha.

Już ledwo kręci, agonii bliska,

a jeszcze kierowca gazu dociska...

 

Historia krótka lecz wciąż mało znana,

o tym jak ważna jest oleju wymiana.

 

 

 

 

1. Dlaczego warto wiedzieć, jaki olej do silnika jest odpowiedni dla naszego samochodu?

Po pierwsze ze względów finansowych. Ceny olejów silnikowych w sklepach Internetowych mogą okazać się korzystniejsze, niż w punktach stacjonarnych lub u mechanika, dlatego przyjeżdżając na wymianę z własnym produktem, mamy możliwość zaoszczędzenia kilku złotych. Po drugie, taka informacja, pomoże uniknąć niespodzianek podczas podróży. W sytuacji, gdy silnik zacznie „brać” więcej oleju, dolanie odpowiedniego płynu, pozwoli bezpiecznie dojechać do warsztatu samochodowego.

 

 

2. Czym jest klasa lepkości SAE?

SAE, czyli klasa lepkości oleju jest najważniejszym parametrem decydującym o wyborze oleju. Uzależniona jest ona od temperatury, w jakiej pracuje silnik. W wyższych olej staje się bardziej płynny, natomiast w niższych tężeje, co może utrudniać rozruch pojazdu. Na etykiecie każdego oleju znajdziemy następujące klasyfikacje lepkości:

• klasyfikacja zimowa (0W, 5W, 10W, 15W) – określa zachowanie produktu w niskich temperaturach,

• klasyfikacja letnia (20, 30, 40, 50, 60) – określa zachowanie produktu w temperaturze roboczej ok. 100 stopni Celsjusza.

 

Oto temperatury, w jakich mogą pracować następujące klasy zimowe olejów wg SAE:

•  0W – 40 stopni Celsjusza

•  5W – 35 stopni Celsjusza

•  10 W -30 stopni Celsjusza

•  15W -25 stopni Celsjusza

 

Klasyfikacja letnia jest natomiast uzależniona od budowy silnika, a jej lepkość najczęściej określana jest przez producenta. Im bardziej spasowany silnik, tym rzadszego płynu będzie potrzebował. Olej o wodnistej konsystencji nie będzie tworzył oporów podczas pracy, a ten o dużej gęstości utworzy solidną powłokę olejową, która wyciszy pracę silnika, jednak może przyczynić się też do większego zużycia paliwa. Oleje o większej klasie letniej zazwyczaj są stosowane do starych silników, w których pojawiają się luzy.

 

 

3. Rodzaje olejów

Na rynku dostępne są trzy rodzaje olejów: syntetyczne, półsyntetyczne oraz mineralne. Oleje syntetyczne, pod wieloma względami, są lepsze od mineralnych. Przede wszystkim jest to najbardziej dopracowany typ oleju, który zalecany jest przez producentów samochodowych. Pozwala on wydłużyć żywotność silnika, ma mniejsze opory i nie odkłada się postaci nagarów, czego nie można już powiedzieć o oleju mineralnym. Z tego powodu, jeżeli raz zdecydujemy się na wlanie oleju mineralnego, nie będziemy mieli już możliwości powrotu do syntetyka. Wypłukałby on nagary doprowadzając do rozszczelnienia silnika oraz zmniejszenia ciśnienia w jego cylindrach. Więcej na ten temat można przeczytać w artykule Rodzaje olejów silnikowych. Jak wybrać odpowiedni?

Jednak podczas wyboru równie ważne co typ, okazują się dodatki uszlachetniające, które decydują o właściwościach danego oleju silnikowego.

 

 

4. Pomoc w dobrze oleju silnikowego

Dużym udogodnieniem są strony poszczególnych producentów olejów silnikowych, na których za pomocą kilku ruchów kursorem, można dobrać odpowiedni olej oraz uzyskać informację ile oleju do silnika powinno zostać wprowadzone. Trzeba jednak pamiętać, że tego typu wyszukiwarki dobierają olej do wymogów, jakie miał silnik w roku produkcji. Dlatego w przypadku starych silników trzeba dodatkowo wziąć pod uwagę jego przebieg i przede wszystkim to, jaki olej wlewany był poprzednio.

 

Olej jako jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych, powinien być regularnie wymieniany. Nie rzadziej niż zaleca to producent, jednak zalecenia te kierowane są do właścicieli samochodów z silnikami nowymi lub takimi, które są w bardzo dobrej kondycji. W innym przypadku lepiej jest wcześniej zgłosić się na wymienę.

 

 

Nagle stuk,

potem puk.

Najpierw z hałasem o sobie znać dała,

ruszyła maszyna i w dal odjechała.



« Back