Jak nie zasnąć za kierownicą?

29.03.2016 23:55

 

 

Wszyscy ją wychwalają, wszyscy się nią zachwycają. A ty? Ty jako jedyny znasz prawdę. Wiosna potrafi być brutalna. To ona odbiera tak cenną dla twojego organizmu godzinę snu (lub godzinę spędzoną przy konsoli, jak kto woli). To ona poczęstowała cię przesileniem, które sprawia, że każdego dnia nie masz sił na nic (oprócz spania i konsoli, rzecz jasna). A mimo to musisz funkcjonować.

 

 

Przesilenie wiosenne i zmiana czasu sprawiają, że wciąż czujesz się wyczerpany, co wpływa na bezpieczeństwo jazdy samochodem. Jak mówią statystyki policyjne, w 2014 roku doszło do 555 zdarzeń drogowych, których przyczyną były właśnie zmęczenie oraz senność kierowcy.

 

 

 

Jak nie zasnąć za kierownicą? Oto kilka prostych i sprawdzonych sposobów.

 

1.Otwarcie okna

Jest to wręcz intuicyjny odruch, w momencie, gdy zaczynamy zmagać się z sennością. Niestety efektem jest minutowe odświeżenie umysłu, a nie długotrwałe pobudzenie.

 

2. Kawa lub napój energetyczny

Kubek gorącej kawy lub puszka energetyku stały się nieodłącznym atrybutem kierowcy. Można je kupić na niemal każdej stacji benzynowej. Pozwalają na chwilę przerwy, poprawiają nastrój oraz rozbudzają, jednak efekt ten jest ulotny. W przypadku, gdy nie mamy czasu na przerwę i wolimy zabrać napój ze sobą, dobrze jest zainwestować w uchwyt na puszkę, butelkę czy kubek, który zapobiegnie rozlewaniu się płynu.

 

3. Muzyka

Przede wszystkim powinna być żywa, energiczna i wpadająca w ucho. Nucenie ulubionego utworu pozwoli na chwilę oderwać myśli od zmęczenia. Należy jednak pamiętać, by nie za mocno wczuć się w rolę gwiazdy estrady i skupić się bardziej na drodze, niż na próbie zaśpiewania wysokiego C.

 

4. Ćwiczenia

Godziny spędzone za kółkiem sprawiają, że krążenie krwi słabnie, a co za tym idzie mniej tlenu dociera do mózgu. Kilka przysiadów i pompek oraz porządne rozciągnie mogą skutecznie pobudzić do dalszej jazdy.

 

5. Antyusypiacz

Antyusypiacz to innowacyjny produkt, który szybko poprawia koncentrację. Kawałek włókniny został nasączony pobudzającą kompozycją zapachową, którą wystarczy powąchać, by odzyskać pełne skupienie.

 

6. Anti Sleep Alarm

To niewielkie urządzenie mocowane przy uchu. Anti Sleep Alarm został wyposażony w sensor ruchu, który aktywuje dźwięk za każdym razem, gdy głowa kierowcy zacznie opadać, co skutecznie poprawia bezpieczeństwo podróży.

 

7. Wizyta u specjalisty

W przypadku, gdy nie jesteś w stanie opanować swojej senności za kierownicą i coraz więcej kilometrów umyka ci pod osłoną powiek, a przy tym twoi bliscy skarżą się na chrapanie, warto wybrać się na konsultacje z lekarzem. Takie objawy mogą świadczyć o obturacyjnym bezdechu sennym. Nieleczone schorzenie jest niezwykle groźne dla uczestników ruchu drogowego, dlatego na początku tego roku zostały zaostrzone przepisy, których celem jest wyeliminowanie osób nieleczących się z tego schorzenia.

 

Mimo to wciąż najlepszym i najskuteczniejszym sposobem na walkę z sennością jest... zdrowy i nieprzerwany sen, a jego długość powinna odpowiadać indywidualnym zapotrzebowaniom organizmu. Niestety kierowcy, przede wszystkim ci zawodowi, często podróżują pod presją czasu. Pamiętajmy jednak, że lepiej późno dojechać, niż wcale i czasami warto stracić te kilka godzin na odpoczynek, aby zyskać większy komfort i poczucie bezpieczeństwa.



« Back