Martwe pola, czyli czego nie widzi kierowca

25.05.2016 15:01

Kierowca musi myśleć nie tylko za siebie, ale również za innych uczestników ruchu drogowego - takie zdanie słyszy niemal każdy świeżo upieczony właściciel prawa jazdy. Niestety ilość wypadków powstałych podczas wykonywania manewru wyprzedzania jest zatrważająca. Za część z nich odpowiedzialna jest ignorancja ze strony kierującego, jednak można spotkać również przypadki, w których winą obarczane są tak zwane martwe pola.

Martwe pole samochodu to zjawisko ograniczonej widoczności kierowcy, które występuje podczas wykonywania manewru wyprzedzania lub omijania. Przez moment wyprzedzany kierowca traci z oczu pojazd znajdujący się na równoległym pasie. Najlepszym sposobem na uniknięcie kolizji jest prewencja, czyli kontrolowanie momentu, w którym znajdujemy się w martwym polu innego kierowcy. W tym celu warto wiedzieć, gdzie znajdują się martwe pola poszczególnych uczestników ruchu drogowego.

 

 

Co widzi kierowca ciężarówki? Martwe pole samochodu ciężarowego


Kierowca samochodu ciężarowego, ze względu na gabaryty pojazdu, bardziej niż inni, zmaga się ze zjawiskiem ograniczenia widoczności. W celu zmniejszenia ilości martwych stref montuje się dodatkowe lusterka, ale to nie zawsze wystarcza. W samochodach ciężarowych pola, w których występuje zjawisko ograniczonej widoczności obejmują:
- powierzchnię na wysokości bocznej szyby kabiny,
- powierzchnię przed maską ciężarówki.

Martwe pola ciężarówki zostały poglądowo zaznaczone na poniższym rysunku (widoczność uzależniona jest od wielkości pojazdu oraz ilości i sposobu ustawienia lusterek).

martwe pole, martwe strefy, ograniczona widoczność, samochód ciężarowy

Ograniczenia widoczności - martwe pola samochodu ciężarowego - co widzi kierowca ciężarówki?

 

Martwe pola samochodów osobowych


Właściciele samochodów osobowych znają uczucie dezorientacji, które pojawia się wraz ze zniknięciem z pola widzenia pojazdu, jadącego za nami. W odpowiedzi na ten problem producenci montują w samochodach systemy monitorujące martwe pole, jednak nie są one niezawodne. Przed każdym wyjazdem z parkingu należy zatem sprawdzić ustawienie lusterek i zachować szczególną ostrożność podczas wykonywania manewrów na drodze.

Ograniczona widoczność motocyklisty


Ograniczona widoczność nie jest wyłącznie bolączką kierowców czterech kółek. Zmagają się z nią również motocykliści, jednak jak do tej pory producenci byli dość wstrzemięźliwi w kwestii systemów przewidzianych dla tych pojazdów. W tym roku Honda złożyła dokumentację patentową na system monitorujący martwe pole wokół motocykla, który pozwoli nadzorować przestrzeń w zakresie 360 stopni wokół pojazdu. O ewentualnych zagrożeniach poinformuje kierowcę wibracjami. W zeszłym roku głośno było również o wynalazku nastolatka z Poznania, który zaprojektował lusterka zmieniające położenie dostosowując się do pozycji motocyklisty.

Mniejsza widoczność podczas parkowania


“Kochanie, ale ten słup pojawił się tak nagle” to zdanie, które u jednych wciąż wywołuje uśmiech, a u innych...nieprzyjemne wspomnienia. Podczas parkowania kierowca także nie jest w stanie dostrzec wszystkiego. Problem stanowią głównie wąskie elementy, takie jak słup lub niewielkie przedmioty znajdujące się za samochodem. Skutecznym rozwiązaniem w tym przypadku jest montaż czujników parkowania, o których więcej można dowiedzieć się z naszego testu czujników parkowania.

Jazda samochodem wymaga od kierowcy pełnej koncentracji. Producenci, co prawda, wciąż zaskakują nas pomysłami zwiększającymi bezpieczeństwo jazdy, tak naprawdę najlepszym sposobem na uniknięcie wypadków jest zachowanie ostrożności oraz świadome poruszanie się po drodze. Dotyczy to wszystkich uczestników ruchu, nie tylko tych zmotoryzowanych.



« Back