Pasek klinowy- czy można uchronić się przed awarią?

20.06.2016 10:57

 

Pasek klinowy to niepozorny element, którego zerwanie powoduje unieruchomienie ważnych podzespołów silnika, za których napęd jest odpowiedzialny. I choć charakteryzuje się wytrzymałością oraz giętkością, a jego producenci zapewniają o dużej żywotności, to jednak awarie z udziałem paska nie należą do rzadkości. Czy można im zapobiec?

Można.

Ale po raz kolejny okazuje się, że najważniejsza jest profilaktyka.

 

 

 

 

 

 

Pasek napędowy i jego funkcje

Ze względu na budowę, paski napędowe możemy podzielić na klinowe oraz wielorowkowe. Te pierwsze stosowane są w samochodach starszego typu. Ich zewnętrzna strona jest szersza od wewnętrznej i to właśnie od bocznych krawędzi uzależniona jest ich praca. Dlatego stykające się z nim koła pasowe muszą mieć kształt dobrany do formy paska.

Pasek napędowy - klinowy

Klinowy pasek napędowy

 

Natomiast paski wielorowkowe są stosowane w samochodach nowszego typu i w przeciwieństwie do klinowych, ich praca rozłożona jest na cały pasek, a nie jedynie na zewnętrzne części.

pasek wielorowkowy

Przykład paska napędowego- wielorowkowego

 

Paski pełnią w samochodzie niezwykle ważną funkcję. Napędzają agregaty pomocnicze, takie jak np. pompa wodna, alternator, pompa wspomagania układu kierowniczego czy sprężarka klimatyzacji, a ich zerwanie skutkuje nieplanowanym postojem.

 

Pasek klinowy - kontrolowanie

Współczesne paski napędowe, dzięki zastosowaniu odpowiednich materiałów, charakteryzują się bardzo dużą wytrzymałością. Zwykle są w stanie pokonać kilkadziesiąt tys. km i wymienia się je przy okazji wymiany paska rozrządu.  Mimo to, są to elementy podatne na zużycie, dlatego warto je regularnie kontrolować (przynajmniej podczas każdego przeglądu). Sprawdzać należy nie tylko stan ich zużycia, ale również napięcie (w samochodach nie posiadających automatycznego napinacza), bo to od niego, w dużym stopniu, zależy trwałość paska. Czynność ta jest niezwykle prosta. Wystarczy nacisnąć palcami pasek, mniej więcej w połowie odległości, pomiędzy kołami pasowymi. Jeżeli ugnie się on na 5-15 mm znaczy, że jego napięcie jest prawidłowe. Odstępstw nie wolno ignorować. Zbyt słabe napięcie paska będzie skutkować nie tylko uporczywym piskiem, ale także spadkiem wydajności alternatora, pompy płynu chłodzącego czy innych podzespołów, a to może skończyć się rozładowaniem akumulatora, przegrzaniem silnika, czy awarią klimatyzacji. Natomiast zbyt mocno napięty pasek będzie miał mniejszą trwałość, a pracujące pod dużym obciążeniem łożyska kół pasowych zostaną narażone na zbyt szybkie zużycie.

 

Jak naprawić pasek klinowy?

W pierwszym kroku należy przede wszystkim sprawdzić przyczynę usterki, jeżeli pasek jedynie zsunął się z kół pasowych możemy skusić się na próbę jego nałożenia, po czym należy pamiętać, by sprawdzić jego napięcie.
W przypadku, gdy pasek został zerwany, możemy spróbować go wymienić. Nie mamy jednak wówczas gwarancji, że awarii nie uległa również któraś z rolek, dlatego najbezpieczniejszym rozwiązaniem jest wezwanie pomocy drogowej. Samodzielna wymiana paska będzie wymagać od nas nie tylko zdolności manualnych, ale również odkręcania kilku śrub i wiedzy na temat układu paska przed zerwaniem.
W skrajnych przypadkach, gdy auto stanie w szczerym polu, a my jesteśmy pozbawieni zasięgu, możemy ratować się tworząc prowizoryczny pasek, o czym wspominaliśmy w artykule “I ty możesz zostać motoryzacyjnym MacGyverem", jednak nie daje nam to gwarancji dojechania do najbliższego warsztatu.

 

Ceny pasków napędowych nie są wysokie, dlatego tym bardziej nie warto jest na nich oszczędzać. Na co zwracać uwage przy zakupie? Pasek klinowy dobiera się biorąc pod uwagę markę samochodu, model, datę produkcji, a także rodzaj silnika.



« Back