Jak i kiedy wymienić przednią szybę samochodu?

22.06.2016 12:15  |  Kategoria Główna

Zarówno szyby boczne, jak i tylna samochodu nie są narażone na duże uszkodzenia i z powodzeniem mogą przetrwać niemal cały okres użytkowania samochodu (chyba, że jakiś uprzejmy złodziej upatrzy sobie nasze radio). Niestety. Nie można powiedzieć tego samego o szybie czołowej, której zadaniem jest ochrona kabiny samochodowej przed czynnikami zewnętrznymi, ale często zdarza się, że chroniąc - sama nie wychodzi bez szwanku.

 

 

W niektórych sytuacjach istnieje możliwość naprawienia uszkodzonej szyby, ale dużą rolę odgrywa w tym przypadku czas, ponieważ naprawy należy podjąć się nim defekt zacznie się powiększać. W przeciwnym razie należy liczyć się z dużymi konsekwencjami finansowymi.

 

 

Co grozi za jazdę z uszkodzoną szybą przednią

Niemal każdy kierowca zdaje sobie sprawę z faktu, że z uszkodzoną przednią szybą samochodową jeździć nie można. Niestety, gdy już zaistnieje taki problem, wielu kierowców decyduje się na naprawę lub wymianę szyby dopiero w momencie, gdy zmotywuje ich do tego kontrola policyjna lub coroczny przegląd pojazdu. Motywacja ta często okazuje się bardzo kosztowna, ponieważ za jazdę z uszkodzoną szybą policjant ma prawo wystawić mandat, a nawet zabrać dowód rejestracyjny pojazdu zgodnie z art. 132 Kodeksu ruchu drogowego, który mówi o tym, że:


“Policjant zatrzyma dowód rejestracyjny (pozwolenie czasowe) w razie: stwierdzenia lub uzasadnionego przypuszczenia, że pojazd:
a. zagraża bezpieczeństwu w szczególności po wypadku drogowym, w którym zostały uszkodzone zasadnicze elementy nośne konstrukcji nadwozia, podwozia lub ramy,
b. zagraża porządkowi ruchu,
c. narusza wymagania ochrony środowiska”.

 

Rodzaje uszkodzeń szyby

Uszkodzenia szyby samochodowej mogą przybierać różne formy. Wśród nich wyróżnia się m.in. gwiazdki, “wolne oczka”, rozetki, półksiężyce, a także ich kombinacje. Mankamentami, często ignorowanymi przez kierowców, są microrysy oraz zmatowienia szyby, które mogły powstać np. w skutek usuwania zalegającej zimą warstwy lodu. Choć  pozornie wydają się one niegroźne, to mogą znacznie ograniczyć widoczność kierowcy, a także spowodować powstanie refleksów świetlnych oślepiających innych kierowców, dlatego gdy dojrzymy takie uszkodzenia, dobrze jest wypolerować szybę.

 

Czy uszkodzoną szybę można naprawić?

Tak, jednak nie każdą. Z reguły naprawom nie podlegają szyby z dużymi uszkodzenia, znajdującymi się zbyt blisko krawędzi, ponieważ istnieje duże prawdopodobieństwo, że mimo naprawy defekt będzie się powiększał. Chcąc ocenić, czy dana szyba czołowa nadaje się do naprawy, należy jak najszybciej udać się na warsztat, świadczący usługi z zakresu naprawy i wymiany szyb samochodowych.

 

Koszty naprawy i wymiany szyby samochodowej

Koszty naprawy, jak i wymiany szyby samochodowej nie są wysokie (zwłaszcza w porównaniu do wysokości mandatu), jednak największy problem stanowi sama szyba samochodowa, której zakup uzależniony jest od marki i modelu auta. Decydując się na nową szybę musimy liczyć się z kosztami rzędu 700-1000 zł, natomiast używane auto szyby kupimy już za około 250 zł. Nie warto jednak w tym przypadku oszczędzać. Równie zgubny może okazać się zakup szyby czołowej przez Internet, gdzie główne ryzyko stanowi jej bezpieczne przetransportowanie.


 

Na czym polega wymiana szyby samochodowej?

W pierwszym etapie prac szklarz demontuje elementy, które mogłyby podczas wymiany szyby ulec uszkodzeniu, takie jak słupki boczne, lusterko wsteczne, ramiona wycieraczek czy zewnętrzną osłonę wlotów powietrza. Następnie przy użyciu specjalnego drutu do wycinania szyb przełożonego przez nawlekacz, przebija się warstwę kleju. W kolejnym etapie prac, drut mocuje się w specjalnym uchwycie, umożliwiającym wygodne wycięcie szyby. Starą szybę przednią zdejmuje się używając podnośników mocowanych na przyssawki. Po usunięciu kleju oraz innych zabrudzeń, przymierza się nową szybę i zaznacza miejsce jej położenia, np. za pomocą taśmy. Nim przystąpi się do jej montażu należy jeszcze dokładnie odtłuścić miejsce nałożenia kleju, co sprawi, że będzie on jeszcze lepiej przywierał do powierzchni. Kolejnym krokiem jest aplikacja środka gruntującego, na rant karoserii i nową szybę. Tak przygotowana powierzchnia będzie mieć lepszą przyczepność. Następnie dokładnie nakłada się klej do szyb, zaczynając od dołu szyby. Po przymocowaniu szyby zabezpiecza się ją taśmą, tak aby nie zmieniła ona swojej pozycji w trakcie wiązania kleju. W zależności od rodzaju wybranego kleju do szyb może to trwać nawet do kilku godzin. Po tym czasie auto może opuścić warsztat.

Kierowcom niestety zdarza się zapominać, że nawet pozornie niewielkie uszkodzenie szyby czołowej, może mieć poważne konsekwencje. Defekt, pod wpływem dużych zmian temperatury czy w czasie mrozu, może się znacznie powiększać. Równie niekorzystnie, wpływa na niego codzienna eksploatacja pojazdu. Dlatego jeżeli dojrzałeś na szybie samochodowej, nawet niedużych rozmiarów defekt, lepiej jest nie zwlekać i jak najszybiej wybrać się do specjalisty, aby ocenić problem.



« Back