Czy Brexit wpłynie na rynek motoryzacyjny?

28.06.2016 13:22

Brytyjczycy dokonali tego, co innym wydawało się niemożliwe - podjęli decyzję o opuszczeniu Unii Europejskiej. W referendum na Wyspach Brytyjskich przewagą 52% głosów zwyciężyli zwolennicy Brexitu.
Trudno jest jednak przewidzieć jakie będą dalsze konsekwencje tego ruchu, z pewnością nie zdaje sobie z nich sprawy nawet spora część respondentów głosujących przeciw UE.

My zastanowimy się, w jaki sposób Brexit może wpłynąć na rynek motoryzacyjny. Również w Polsce.

 

Na Brexit ucierpią producenci

W Wielkiej Brytanii znajduje się duża ilość fabryk czołowych producentów samochodowych zarówno europejskich, jak i światowych. Tutaj, z linii produkcyjnej, zjeżdżają m.in. takie marki jak: Ford, Honda, Nissan, Toyota czy należące do BMW Rolls Royce oraz Mini. Nic więc dziwnego, że w tak wielkich koncernach pojawiła się duża niepewność. Związane jest to z faktem, że nie wiadomym jest, czy Wielka Brytania będzie miała układ o wolnym handlu z krajami UE. A to właśnie państwa wchodzące w skład Unii są w dużej mierze nabywcą produkowanych samochodów. Nałożenie ewentualnej opłaty celnej doprowadzi do zwiększenia  kosztów produkcji, co dla przeciętnego odbiorcy będzie oznaczać wzrost cen za samochody. Będzie to wyjątkowo odczuwalne przez japońskie koncerny, produkujące na terenie UK, ponieważ to właśnie konkurencyjne ceny mogły być jednym z argumentów dla potencjalnych nabywców.
Chociaż koncerny zdają sobie sprawę z powagi sytuacji, to na chwilę obecną nie decydują się na podejmowanie drastycznych kroków. Deklarują że, dają sobie czas na obserwację rynku równocześnie apelując o wprowadzenie zasad wolnego handlu samochodami oraz częściami samochodowymi.

Rynek samochodów używanych po referendum ws Brexitu

Po nowelizacji ustawy w 2015 roku, dotyczącej rejestracji pojazdów z kierownicą umieszczoną po prawej stronie, można było zaobserwować zwiększoną liczbę ogłoszeń dotyczących sprzedaży takich aut, umieszczonych na polskich portalach motoryzacyjnych. Głównym ich atutem była przede wszystkim cena. Spadek wartości funta byłby w tym przypadku jeszcze bardziej korzystny dla potencjalnych kupców, jednak jeżeli po wyjściu Wielkiej Brytanii z Unii nie zostanie przywrócona zasada wolnego handlu z państwami wchodzącymi w jej skład, to trzeba się będzie liczyć z dodatkowymi kosztami, wymagającymi nie tylko uiszczenia akcyzy, ale również cła.

Eksport części samochodowych do Wielkiej Brytanii

Według raportu Ministerstwa Gospodarki o stanie handlu zagranicznego w 2015 dużą grupę eksportowanych towarów stanowiły części i akcesoria samochodowe (blisko 8 mld EUR). Należy przy tym pamiętać, że Wielka Brytania zajmuje trzecie, co do obrotów, miejsce wśród partnerów Polski. Pozwala to założyć, że trafiają tam również znaczne ilości części samochodowych. W tym przypadku obniżenie wartości funta może się odbić echem na polskich producentach, dla których dalsza współpraca z tym krajem może się okazać nieopłacalna. Doprowadzi to do podniesienia kosztów towarów, przez co ich oferta może przestać być atrakcyjna dla przedsiębiorców z Wysp.

Jakie będą długofalowe efekty Brexitu? Na chwilę obecną trudno jest przewidzieć, jednak naiwnością byłoby myśleć, że nie wpłynie ona na prężnie rozwijający się rynek motoryzacyjny. Pozostaje nam jednak mieć nadzieję, że skutki podjętej przez Brytyjczyków decyzji, nie będą mocno odczuwalne przez przeciętnych obywateli i nie doprowadzą do kryzysu finansowego polskich producentów.



« Back