I wszystko jasne - światła obrysowe w samochodach ciężarowych

04.07.2016 10:26

 

Najbardziej znana ciężarówka (tak, ta w kolorze czerwonym), choć w okresie przedświątecznym umila chwile podczas reklam telewizyjnych, to jednak nie powinniśmy liczyć na to, że zobaczymy ją na polskich drogach w pełnym blasku. A to z powodu przepisów, regulujących kwestię montowanego w pojazdach oświetlenia.

 

 

Obowiązującymi w tym przypadku aktami prawnymi są: ustawa z 20 czerwca 1997 roku, czyli Prawo o ruchu drogowym oraz uaktualniane rozporządzenia wydawane przez ministra transportu.

 

 

 

 

Czym są światła obrysowe?

Samochody ciężarowe są pojazdami, których wielkość nie zawsze jest łatwo ocenić innym uczestnikom ruchu drogwego. W takim przypadku możliwe jest zamontowanie na nich tzw. obrysówek, których zadaniem jest umożliwienie innym kierowcom oceny gabarytów samochodu.

Światła obrysowe dzielą się na przednie (białe) i tylne (czerwone). Tym mianem nazywa się często również światła pozycyjne boczne w kolorze żółtym, które montowane są w pojazdach o długości przekraczającej 6 metrów (wraz z dyszlem). Światła te muszą być widoczne w nocy, przy dobrej przejrzystości z odległości 300 m.

 

 

Obrysówki - kogo obowiązują?

Tzw. obrysówki stosuje się w pojazdach samochodowych i przyczepach, których szerokość przekracza 2,1 m; zapis ten jednak nie dotyczy samochodów zarejsetrowanych po raz pierwszy przed 1 stycznia 1986 roku oraz pojazdów Sił Zbrojnych Rzeczpospolitej Polskiej. W przypadku tych pierwszych próg jest nieco inny i wymaga stosowania świateł obrysowych,  wtedy gdy samochód przekracza szerokość 2,7m.


Światła obrysowe tylne i przednie mogą, ale nie muszą być użyte w pojazdach samochodowych i przyczepach o szerokości od 1,8 m do 2,1 m.

 

 

Lampy obrysowe - gdzie się je montuje

Podczas montowania świateł obrysowych należy pamiętać, że światła w kolorze czerwonym nie powinny być widoczne z przodu pojazdu, natomiast lamp obrysowych białych nie umieszcza się na tyłach samochodu. Aby umożliwić jak najlepszą orientację, jadącemu za ciężarówką kierowcy, światła obrysowe rozmieszcza się tak, aby wraz ze światłami pozycyjnymi, podświetlały każdy róg pojazdu. Przewiduje się również, że w przypadku, gdy pojazd nie ma zainstalowanych świateł obrysowych tylnych, możliwy jest montaż dwóch dodatkowych świateł pozycyjnych tylnych na samochodach ciężarowych o dmc powyżej 3,5 t, autobusach oraz na przyczepach o dmc powyżej 750 kg.

 

Dodatkowe oświetlenie w samochodach ciężarowych, pozwala zwiększyć bezpieczeństwo na drodze, jednak nierzadko może przyczynić się również do kłopotów. Mocno oświetlony pojazd może oślepić innych kierowców, a także wzbudzić zainteresowanie podczas kontroli drogowej. Dlatego przed ewentualnym montażem dodatkowych lamp lepiej najpierw zorientować się w aktualnych rozporządzeniach, które regulują kwestię używania lamp obrysowych.



« Back