Narodziny legendy. Poznaj historię Porsche 911

12.08.2016 15:11

W 1963 roku przyszło na świat niezwykłe dziecko niemieckiej marki motoryzacyjnej, które na wiele lat stało się kwintesencją piękna, miejskiego stylu i sportowego charakteru.
Podczas odbywającego się w tamtym czasie Frankfurt Motor Show zaprezentowano model ochrzczony mianem - 901. Imię się zmieniło, jednak charakter pozostał ten sam. Porsche 911 do dziś wzbudza zachwyt i pożądanie.

  

 

Zobacz się jak kultowy model zmieniał się na przestrzeni lat.

 

Porsche 901 - rok 1963

Zaprezentowany podczas targów motoryzacyjnych samochód sygnowany nazwą 901 miał być większym i mocniejszym następcą innego auta tej marki - Porsche 356. Produkcja 901 rozpoczęła się w 1964 roku, jednak pod tą nazwą zostały wypuszczone zaledwie 82 modele klasycznego Porsche. Powód? Obiekcje zgłosił Peugeot, który posiadał wówczas wyłączne prawo do wykorzystywania trzycyfrowej nazwy z liczbą zero w środku.


W ten sposób 901 zostało przemianowane na znane do dziś 911. Samochód był wyposażony w sześciocylindrowy boxer o pojemności 2 l i mocy 130 KM, dzieki czemu mógł osiągnąć prędkość 210 km/h (rozpędzenie do setki zajmowało mu zaledwie 9,1s.).

Porsche 901, 1963 rok

 Duma niemieckiej marki Porsche jeszcze pod nazwą 901, źródło

 

Dwa lata później wprowadzono do produkcji model 911 S o mocy 160 KM. Jako następna na drogi w 1972 roku wyjechała Carrera RS, która była pierwszym, seryjnie produkowanym samochodem z montowanym tylnym spoilerem. Jej moc wynosiła 210 KM. Auto ważyło zaledwie 1000 kg.

 

Porsche Carrera RS

Porsche Carrera RS z silnikiem 2,7 l, źródło

 

Porsche - generacja: G-Modell 

W latach 1973- 1988 marka Porsche zajęła się produkcją samochodów generacji G-Modell. Samochód ważył więcej niż Carrera RS i został wyposażony w charakterystyczny zderzak z harmonijkami, który był odpowiedzią marki na wysokie normy bezpieczeństwa amerykańskiego rynku.

Porsche 911 z 1981

Porsche 911 z 1981 roku, źródło

 

911 dostępna była również w wersji Turbo z silnikiem o pojemności 3.3 l o mocy 300 KM.

 

Porsche 911 (964)

W 1988 roku rozpoczęła się produkcja II generacji 911. W modelu postanowiono odejść od dotychczasowego designu. Nie posiadał on już chromowanych elementów, natomiast z tyłu znajdował się automatycznie wysuwany spoiler. Zmianie wizualnej uległy również zderzaki. Model dostępny był w kilku wersjach, w tym z napędem na cztery koła (Carrera 4). Samochód wyposażony został w silnik 3.6 l o mocy 250 KM, natomiast wersja Turbo mogła pochwalić się mocą podniesioną do 330 KM.

 

Porsche 911 964
Porsche 911 (964), źródło


II generacja Porsche pojawiała się również na ekranach kin. W wersji Turbo S mogliśmy podziwiać 911 w kultowym filmie “Bad Boys”.

 

Porsche 911 (993)

W 1993 roku na drogi wyjechała trzecia generacja 911. Model ten różnił się od poprzedników bardziej opływowym nadwoziem oraz wzmocnionym silnikiem. Zmianie uległ również wygląd przednich reflektorów, które zostały nieco pochylone.

 

Porsche 911 (993)
Porsche 911 (993) GT2

 

911 (993) dostępna była na rynku w różnych wersjach. Jednym z najpopularniejszych okazał się model produkowany w 1995 roku, czyli GT2. Z powodu niemałych trudności związanych z prowadzeniem, to Porsche nazwane zostało przez wielu kierowców mianem “widow maker”.

 

Porsche 911 (996)

W 1997 roku Porsche zdecydowało się odejść od dotychczasowego schematu i wprowadziło do 911 zmiany, które nie przypadły do gustu wielbicielom marki. Jednak celem innowacji była chęć pozyskania nowych klientów. Wobec powyższego 991 (996) wyróżniał się nowym wyglądem przednich reflektorów, które były połączone z kierunkowskazami, miał też o wiele bardziej cichy silnik, który chłodzony był cieczą, a nie powietrzem jak w przypadku swoich poprzedników.

Porsche 911 (996)
Powyższy model, choć mocno krytykowany przez wielicieli marki, znacznie zwiększył sprzedać 911, źródło

 

W tym czasie oferta marki Porsche rozszerzyła się również o dwa modele wyczynowe z napędem na tylne koła. Były to GT3 z silnikiem 3.6 l o mocy 381 KM oraz GT2 z turbodoładowanym silnikiem o mocy 462 KM.

 

Porsche 911 (997)

W 2004 roku we Frankfurcie niemiecka marka postanowiła zaczerpnąć więcej z klasycznych modeli i zaprezentowała nową/starą wersję modelu 911 - w tej formie auto produkowane było do 2011 roku. Propozycja była próbą połączenia klasyki z nowymi trendami. Powróciły owalne reflektory, a dzięki stylistycznym zmianom w nadwoziu oraz poszerzeniu błotników, samochód zyskał bardziej usportowiony charakter. Potwierdzeniem tego była również zwiększona moc silnika.

Porsche 911 (997)

Próba powrotu do klasycznego wyglądu - Poresche 911 (997), źródło

 

Porsche 911 (991)

Najnowsza propozycja od marki Porsche to zaprezentowana w 2011 roku 911 (991), która w doskonały sposób łączy w sobie możliwości miejskiego samochodu ze sportowymi oczekiwaniami. Model jest wyraźnie większy od poprzedników i zapewnia wygodę kierowcy. Co więcej w szóstej generacji 911 po raz pierwszy pojawiła się 7. biegowa, ręczna skrzynia biegów. 
Do dziś model dostępny jest na rynku w następujących wersjach: 911 Carrera, 911 Carrera S, 911 Carrera Cabriolet, 911 Carrera S Cabriolet, 911 Carrera 4, 911 Carrera 4S, 911 Carrera 4 Cabriolet, 911 Carrera 4S Cabriolet i 911 GT3.

Poresche 911 (991)

Najnowsza generacja Poresche 911, źródło

 

Przeglądając powyższą galerię można stwierdzić, że przez ostatnie 50 lat marka Porsche nie próżnowała. Choć na przestrzeni lat 911 ulegała wielu modyfikacjom to charakter i styl pozostał ten sam.
Teraz pozostaje nam tylko z niecierpliwością wyczekiwać kolejnych propozycji niemieckiego giganta.

Jeżeli spodobała Ci się nasza galeria zapraszamy do zapoznania się z artykułem Samochody sportowe, które podbiły kino oraz Samochody i gadżety Jamesa Bonda. Gwarantujemy, że będzie równie ciekawie ;) 

 

Zapisz komentarz

  • (will not be displayed)

* Required Fields



« Back